Psykiskt sjuka får inte tillräcklig hjälp

Mer
9 år 9 månader sedan #675153 av islaa
Undrar vad dom där 11% betyder i vanliga siffror. Alltså hur många fler som dör per år jämfört med tidigare.
Mer
9 år 9 månader sedan #675156 av Geta
Det skulle vara intressant att se siffror på hur många som dog för tidigt, när mentalsjukhusen fanns kvar.
Idag har många boendestöd och kontaktpersoner. Det fanns inte förr.
Mer
9 år 9 månader sedan #675223 av Admin1
Jag skulle tro att dödligheten var lägre på mentalsjukhusens tid:
- Medicinen tog man varje dag under uppsikt
- Det gick inte att missbruka
- Maten var näringsberäknad och allsidig
- Läkare för behandling av kroppsliga sjukdomar fanns på mentalsjukhusen
- Man kunde inte ta sitt liv.
- Inte bli misshandlad av andra eller brottsutsatt.
Mer
9 år 9 månader sedan #675266 av Eos
Ja, Geta det kan nog vara medicinerna.

"Risken att en person med schizofreni ska ta sitt liv minskar avsevärt om hon eller han behandlas med antidepressiva läkemedel, visar forskning från Karolinska institutet. Däremot ökar risken kraftigt vid behandling med bensodiazepiner."
www.vardforbundet.se/Vardfokus/ ... epressiva/
Mer
9 år 9 månader sedan #675420 av Admin1
Förr sa man att depressioner orsakade självmorden vid schizofreni, men på senare tid talar man om att psykossymptom och psykoser är boven. Psykos ökar självmordsrisken helt klart. Clozapine minskar självmordsrisken antagligen för att det ger den starkaste antipsykotiska effekten och kanske också därför att de som får Clozapine inte avbryter medicineringen så ofta som andra. T.ex Seroquel som har antidepressiv effekt, men lite svagare antipsykotisk effekt minskar inte självmorden.
Mer
9 år 9 månader sedan #675459 av Nissegossen
Psykoser, Brrr tala inte om det, varje gång jag haft psykos utom den allra första har jag varit självmordsbenägen och stått och valt om jag skall leva eller dö. Jag har stark PTSD pga det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum