Hur lång tid tar det att ställa diagnoser (Läkartidningen)

Mer
3 år 3 månader sedan #1315434 av Nobel
Min läkare verkade vilja undvika att sätta schizofrenidiagnos på mig, men gjorde det ändå. Hade mitt första insjuknande 2018 tror jag det var... och han verkade tycka det var lite tidigt, även om jag kan tycka att symptomen talade just för schizofreni. De gjorde aldrig EEG på mig. I vilket syfte borde de göra EEG?
Mer
3 år 3 månader sedan #1315475 av Nissegossen
Det tog 6 månader att ställa diagnos på jag. 3 månader in på inläggningen frågade en kvinnlig patient vad tror du har för diagnos? Schizofreni, hon rös märkbart. Hon hade själv det som då kallades Manodepressivitet hon hade papper med teckningar från den klass i lågstadiet hon var klassföreståndare till uppnålade på väggen i sitt rum. Jag själv var den förste att nämna min diagnos.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 3 månader sedan #1315521 av memphis
Det tog över ett decennium innan jag fick diagnosen schizoaffektiv. Innan det var diagnosen "schizofreniliknande tillstånd".
Mer
3 år 3 månader sedan #1315533 av Cosmos
Det tog cirka 20 år för läkarna att ställa min diagnos, schizoaffektiv. Innan hade jag diagnoserna bipolär (90-tal) och schizotyp (80-tal) så det var egentligen bara att lägga ihop dem till schizoaffektiv.
Mer
3 år 3 månader sedan #1315721 av Admin1

Nobel skrev: De gjorde aldrig EEG på mig. I vilket syfte borde de göra EEG?
 

För att utesluta epilepsi. Temporallobsepilepsi kan ge schizofreniliknande symptom, som hallucinationer.
Mer
3 år 3 månader sedan #1315724 av Nobel
Tack! Är det bara att ta upp det med läkare om en önskar att genomföra undersökningen? Och bör detta vara med eller utan antipsykotika i systemet? Psykosen har blivit framgångsrikt behandlad med mediciner... Skulle det kunna utesluta epilepsi?