Preppern är inte längre en galning

Mer
8 år 4 månader sedan #790905 av Isa-Alise
Man månar inte bara om sig själv och de närmaste utan även om alla dem som kommer till en och behöver ett varmt mål mat. Jag ser att jag kommer att stå i soppköket och arbeta om en kris drabbar oss. Jag kommer inte dra mig undan i nån grotta i skogen och vänta ut eländet utan vara mitt i det med allt jag förmår göra för medmänniskorna. Det som stör mig är att vi är så sårbara, det vore lättare om många var lite mer "preppers" så att de som inte har råd kan få stöd av de som har lite lager om krisen kommer. Om ingen har något blir det bara kamp om det lilla som finns och de flesta går under.

Lägg upp ett lager så du klarar dig en månad. Sen kommer samhället att ransonera och dela ut till folk. Men den första tiden innan sånt är på plats kan bli svår.

Nu hoppas jag på det bästa - att inget sådant händer, att vi skonas från kriser - men jag vill vara beredd på det värsta.

I det ligger beredskap kring mat, värme, kläder som fungerar, och även strategier att hantera svåra situationer. Bra att ha tänkt igenom sådant.

Och till min hjälp har jag min tro. Den balanserar allt: "Ha olja i lampan" (var beredd), men även "Gör dig inga bekymmer" (lita på Gud).

I dessa tider bör man även ha tänkt igenom andra möjliga hot, prövningar, utmaningar. Det finns ett enkelt ord inför det: "Gör till andra såsom du vill att ska göra till dig". Bevara tro och hopp, och kärleken. :hjärta :hjärta :hjärta
Mer
8 år 4 månader sedan #790909 av Utomjordingen
Precis, jag gjorde självmål våren 1990 när jag skulle ha gjort mål!
Mer
8 år 4 månader sedan #790920 av Nissegossen
Bra böcker att ha i överlevnad overlevnadsbloggen.se/bocker-om- ... a-svenska/ Lars-Fält som står omskrivet där har jag några böcker av. Jag tror även att han utbildat min egen handledare och Fält har jag för mig har varit överlevnadsexpert i Svenska försvaret.

Jag orkar nu inte plocka fram boken om hur man gör sjukvård i naturen, men jag har den och finns nog fortfarande att få tag i bokhandeln. Ni får här den söklänk på Google jag använt. encrypted.google.com/#q=f%C3%A4l ... +i+naturen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 4 månader sedan #790921 av Nissegossen
Något jag inte fick med i första inlägget är att nu för tiden räcker inte det vi själva producerar ifråga om mat. Vi är i nuläget oerhört sårbara för vi måste lita helt på att vi kan importera den mat vi behöver. Det behöver bara gå några dagar innan vi inte längre kan köpa det vi vill. Var alltså beredda på att dagen innan kunde vi få allt vad vi behövde, dagen efter gapar det redan tomt på hyllorna i butiken.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 4 månader sedan #790922 av Nissegossen
Dessutom om Internet kollapsade får det oanade konsekvenser. vi skulle tex inte kunna se någonting på webben och direkt är allt borta som vi just nu kan lära oss genom Internet. Var då beredda på att ni måste få informationen på annat sätt än genom datorn.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 4 månader sedan #790926 av Nissegossen
Nu vägrar Google mig att få veta det jag tänkte visa. Nämligen är det så att det är väldigt få personer som är tilltrodda att kunna återstarta Internet om det skulle kollapsa och däribland finns en svensk kvinna som är betrodd att ha nyckel för att kunna återstarta Internet. Finns inte de som kan återstarta Internet på plats går det inte att återstarta Internet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum