Var femte patient dyker inte upp (P4 Halland)

Mer
7 år 6 månader sedan #869272 av Admin1
Har aldrig missat ett besök, men var försenad en gång. Tror att uteblivna besök kan bero på att man inte vill ha kontakt med psykiatrin. Sedan har ju vissa funktionshinder, som gör det svårt att passa tider.
Mer
7 år 6 månader sedan #869281 av Evillynn
Jag uteblev hela tiden från besök när jag fick kontakt med BUP då jag var 13 och några år framåt.
Jag fick en tid som jag gick på, tyckte det blev för jobbigt, och sedan struntade jag i att komma på de besök de kallade till.
Detta upprepades iallafall en eller två gånger om året, då jag inte längre kunde hantera min ångest (PTSD), men jag gjorde samma sak varje gång.
Jag fick alltid komma akut och de försökte få mig att stanna, men jag ville hellre fly.
När jag var 16 och fick en till akuttid, blev jag konfronterad av en av terapeuterna på ungdomspsykiatrin om just detta. Det var nästan en utskällning, men jag tog det på rätt sätt och fortsatte ha terapi efter det. Jag fick även antidepressiva utskrivet på första mötet och ett erbjudande om inläggning, men jag ville inte ligga på sjukhus.
Jag tog flera olika antidepressiva preparat under de nästkommande 5 åren (dock max 2 samtidigt), men upptäckte att de inte gjorde skillnad alls.
Mer
7 år 6 månader sedan #869334 av Nissegossen
En gång hade jag fått en tid till Sahlgrenska, det var inte psykiatrin, utan en annan mottagning, jag hade åkt i tid men det blev stopp i Spårvagnstrafiken. Jag tog upp mobilen och numret till mottagningen jag garderat mig med och ringer dem och sade jag blir försenad, släpp in de som står i kö, jag är fast och kommer just nu ingenstans. Jag kommer dit försenad, men får komma in nästan direkt och de hade tagit patienten efter mig och jag kom lagom efter så de hade att göra och jag behövde bara betala vanlig taxa, inget pålägg, utan det var smidigt.

Det här gäller också om man är kort om pengar och exv inte har pengar till hela hyran, ring bostadsföretaget och säg jag kan inte betala hela räkningen men jag kan komma över och betala det och det, tills jag får nya pengar. Det fungerar alltid bara ni ringer och tala om varför och när de får sina pengar. Alltså problemet springer inte iväg och stoppa inte huvudet i sanden, ring upp förklara situationen och var ärliga med förklaringen. Då ordnar det sig.

Som värmlänningen sade, det orner säj å orner de säj inte, så orner det säj ändå :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #869563 av Admin1
Psykiatrin får väl köra med SMS-påminnelser dagen innan och också att man kan avboka tiden med SMS. Folktandvården har ibland SMS-påminnelser.
Mer
7 år 6 månader sedan #869595 av Evillynn
All vård inom VLL har redan SMS-påminnelse dagen innan besöket.
Att man borde kunna avboka tider via SMS vore ju en bra idé.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 6 månader sedan #869611 av Geta
Man kan avboka besök inom vården med Mina Vårdkontakter.