Den bäste sociologen

Mer
5 år 3 månader sedan #1123840 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Nisse,
Det är lugnt att du inte minns! Jag minns det enbart för att jag gjorde fel. Depression i ett nötskal? :tänk
Mer
5 år 3 månader sedan #1123843 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Krokus; jag fattar ingenting, vi diskuterade, helt plötsligt slutar du o börjar prata om helt andra saker o fullföljer inte diskussionen.

O de ingen som sagt att du e korkad, mer än du själv möjligtvis.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123850 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Recard,
Ok, jag ska försöka fatta mig kort, logiskt och tydligt nu. Får se om jag lyckas. Haha!

Du verkar tycka att så många som möjligt ska gå hemma och ta hand om barnen istället för att jobba. Jag tror snarare att det blir ett mer jämställt samhälle om så många som möjligt jobbar, ja, av de som kan jobba alltså. Nu tänker jag utifrån de förutsättningar som vi har nu. Vi har inte basinkomst i dagsläget.

Att vara hemma med barn, hur blir det för barnen? De får en hel del social stimulans av att gå på förskola/dagis/eller vad det heter nuförtiden. Där umgås barnen med jämnåriga, inte bara med syskon och föräldrar.

Sedan får jag dock uppfattningen av att barnskötarna på förskolan har för mycket att göra, för många barn per vuxen och så vidare. Där skulle förskolan kunna utvecklas! Bland annat skulle man kunna införa max 6h arbetsdagar, så att personalen kan jobba i "skift". Det ger fler arbetstillfällen och förhoppningsvis orkar personalen med att ha en fritid. Men barnskötare att ett kvinnodominerat yrke och därför ganska nedprioriterat. Sad but true. :väggen

Men att du och jag är av olika uppfattning när det gäller skola, jobb och liknande är ingen nyhet.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123857 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Nja jag håller med dig om de mesta. Basinkomst tror jag skulle innebära att fler skulle jobba, men med verkligt viktiga saker. Sen tycker jag att föräldrarna ska vara mer med barnen än vad de e, inget fel med pappaledigt, där med inget fel med dagis o.s.v.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123875 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Vad är det för yrken som är verkligt viktiga?

Jag har en kompis som jobbar som volontär på ett katthem. Kompisen får alltså inte betalt, men det är ett viktigt jobb. Både för kompisen (som mår bra av det) och för katterna.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123903 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Saker/jobb som bidrar till samhället, typ telefonförsäljare behöver väl ingen, eller bemanningsföretag eller något annat löjligt.