Den bäste sociologen

Mer
5 år 3 månader sedan #1122708 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Vad betyder de?
Mer
5 år 3 månader sedan #1122727 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Jag förstår inte riktigt hur ekonomin ska gå runt om ingen arbetar?

Sedan finns det de som mår dåligt av att inte ha något att göra om dagarna. De som verkligen behöver känna sig behövda, känna att de gör något viktigt i sitt liv.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122732 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Basinkomst till alla över hela världen förslagsvis. Arbeta kommer folk göra ändå, bara att istället för en massa "bullshit jobs" som bara finns för att politikerna har bestämt sig för att alla "ska" jobba så följer kanske folk sin passion och gör verkligt viktiga grejer. Människan har en vilja att vara behövd o kommer jobba ändå. Människan e kreativ i sin natur. Dessutom nu uppskattas inte alla jobb, o ofta de jobben som gör mest nytta e de sämst betalda. Finns också hem/hushållsarbete t.ex. som inte räknas som jobb.

Produktiviteten har ökat me typ flera 100 % på 50 år eller nåt, men ändå arbetar vi mer än nånsin när teknologin tar över mer o mer, samtidigt finns de arbetslösa.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Recard2016.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122738 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Att produktiviteten har ökat mycket, kan väl även bero på att världsbefolkningen ökar mer och mer. Fler människor alltså.

Tidigare i Sverige arbetade exempelvis inte gifta kvinnor, utan var hemmafruar. Och för att hemmafruarna inte skulle klättra på väggarna så städade de ungefär 24/7. När de inte städade så lagade de mat. Jag tycker att det är bra att både män och kvinnor jobbar, det blir mer jämställt.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122741 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Den bäste sociologen
Nej det beror sannolikt på att teknologin har gått framåt så mycket skulle ja säga. Den industriella revolutionen introducerade o gjorde maskiner mycket effektivare än människor o produktiviteten ökade o nu lever vi i datasamhället, där datorer o maskiner kan göra det mesta o tar mer o mer jobb.

Jag tycker det är bra om både män o kvinnor e hemma o tar hand om t.ex. barn. Det är inte mycket till framgång att en kvinna tar jobb som t.ex. telefonförsäljare eller jobbar på FK eller Arbetsförnedringen, eller blir chef. Jag skiter fullständigt i om det är en kvinnlig eller manlig polis som misshandlar mig t.ex.


Last edit: 5 år 3 månader sedan by Recard2016.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122749 av krokus
Svar från krokus i ämnet Den bäste sociologen
Åh, Viska i ett nötskal. Folk väljer att missuppfatta mig. Ibland undrar jag om det är mig det är fel på? Om det är jag som uttrycker mig klumpigt eller oförståeligt.

Jag minns ett av mina första inlägg, där Nisse kom med ett tips till mig, varpå det blev missförstånd och Nisse blev lite sur på mig. Jag bad såklart om ursäkt och skämdes som fan över att ha gjort Nisse sur. Som tur var är Nisse inte långsint.

Men än idag förstår inte folk vad jag menar. Sådana här stunder känns det mer lockande att pilla navelludd än att leva livet fullt ut. Fast jag brukar inte ha navelludd, det är främst män som har det. Vet inte varför? What to do? Varför skriva något överhuvudtaget... Bäst att vara tyst! Slippa känna sig onödig, korkad, efter, waste of space och så vidare.