Ansvaret för hälsan ligger inte bara på sjukvården (Dagens Medicin)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1163717 av Geta
Idag vill inte läkarna inom psykiatrin höra talas om att man gått i psykoterapi. Det förekommer inte längre. Det var lyxbehandling man fick förr. Det var min psykoterapeut som sa stopp. Hon kastade ut mig som en fågelunge ur boet.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Geta.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163718 av Skellington
Jaha, det kanske är orsaken till att jag inte hört talas om det...
Mer
4 år 10 månader sedan #1163728 av Cosmos

Geta skrev: Idag vill inte läkarna inom psykiatrin höra talas om att man gått i psykoterapi. Det förekommer inte längre. Det var lyxbehandling man fick förr. Det var min psykoterapeut som sa stopp. Hon kastade ut mig som en fågelunge ur boet.


Jag fick kommunalt bidrag för att gå i psykoterapi. Från början betalade jag själv, kostade då 1980 100 kr per session. Gick två ggr i veckan till en början men glesade ur det. Sammanlagt gick jag terapi i 10 år men då var det min första tre år som var riktigt bra. Men den terapeuten kastade ut mig eftersom hon började motöverföra på mig och blev rädd. Och hela situationen skenade. De nästföljande åren var mest en omplåstring från det tidigare traumat med min första terapeut. Den andra terapeuten visade sig vara både alkoholist och pillerknaprare och ställde in varannan session. Vet inte varför jag gick kvar.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163758 av IngeF
Hadde ingen kontakt med psykologi/psykiatri før psykosedebut. Deres empati gjør meg antipatisk.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1163802 av Nissegossen
Någon som är ett bollplank är terapi för en själv och den man pratar med, hon jag gick till var utbildad psykolog och jag gick till henne i 5-6 år en gång i veckan och det var jag själv som ville sluta.

Hon var på den tiden arbetsledare för andra som arbetade i sjukhuskyrkan, som en annan anställd sade det behöver inte vara en kristen åsna det duger med vilken åsna som helst.

Bara att ha någon att gå till som lyssnar är faktiskt ett behov som man kan ha.

Just det som lyssnar på en är ett behov.

Eftersom kyrkan har hjälpt mig, betalar jag för kyrkan och inte går ur bara för småslantars skull.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163804 av Amandara
Medicindelen av hälsan ligger på sjukvården, resten på en själv och sitt sociala nätverk. Nu har jag tur att ha ett bra socialt nätverk. Skyddsvärk.