Färre mattetimmar kan minska självmorden

Mer
4 år 7 månader sedan #1182726 av krokus

Geta skrev: Politiskt (S) vill man ha jämlikhet. Därför ska alla ha möjligheter att bli akademiker. Trots att det som efterfrågas är arbetstagare i praktiska yrken. Sådana yrken ses det ner på. I stället ska alla utbildas akademiskt till något udda yrke som ej efterfrågas. Trots att socialdemokraterna ska vara ett arbetarparti, så vill de nu att alla ska utbildas till akademiker oberoende av fallenhet.

Alla har varken intresse eller fallenhet för vidarestudier, t ex civilingenjör eller läkare, där det krävs mycket matematik för att ens komma in på utbildningen!

Själv kände jag mig trögfattad de terminer i gymnasiet då jag inte hade matte på schemat. Matten behövdes för att hålla igång geniknölarna. I högstadiet hade jag fyra matematiklektioner i veckan. På den tiden var det alltså en lektion extra, jämfört med andra skolor. (Jag gick i en matematikinriktad klass.)
Mer
4 år 7 månader sedan #1182736 av Cosmos
Hade inte heller problem med matten, men jag var ganska medelmåttig tills jag gick på Komvux och läste in Na-matten. Då blev det hela klart som korvspad. Jag höjde mitt betyg från Sam där jag gick under gymnasietiden.

Första betyget jag fick var i 2:a klass. Jag har aldrig tyckt att betyg är pressande på något sätt. Och då var jag ändå inte speciellt duktig i skolan förrän jag befann mig på högstadiet.
Mer
4 år 7 månader sedan #1182738 av Geta
Tyckte inte heller att betyg var jobbiga i skolan. Vi jämförde knappt våra betyg heller. Det var väldig odramatiskt, när jag gick i skolan.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1182741 av Loni
Man måste gå till botten varför barn och ungdomar mår dåligt enskilt fall. Det måste finnas resurser och kunnighet. Det är noll tolerans att barn och ungdomar begår självmord det kan vi alla vara överens om. Men det krävs resurser och mera djupare insikter än att säga mindre mattelektioner skulle va lösningen. Men såklart för barnen som inte skolan är bra för borde få likvärdig alternativ.

Tex jag gick på konstakademien för barn och så och fick fokusera på det som jag kunde.

För vi får inte tappa hoppet för dessa barn och ungdomar. Att vi plockar upp dessa barn och ungdomar innan det är försent
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Loni.
Mer
4 år 7 månader sedan #1182775 av Recard2016
Min bror studerade på universitet i Singaporre, han berättade att flera av hans studiekamrater från kina o japan tog självmord för att de inte fick tillräckligt högt betyg, de hade en sån press på sig från sin familj.
Mer
4 år 7 månader sedan #1182784 av Loni
Det är obegripligt Recard. Varför hade dom sånt press?