Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 5 månader sedan #1204046 av Recard2016
Mer
4 år 5 månader sedan #1204048 av zoegas

Recard2016 skrev: Finns robotsystem som städar toaletterna på flygplatser o annat redan. Men samma folk som gjorde det innan, bara att de nu får en basinkomst med och alltså tjänar mer än innan med basinkomsten medräknad. Och vem fan behöver bankpampar? Bankerna är ett stort jävla skämt.


Amen din punkare.. Om man har basinkomst hade man aldrig fått för sig att jobba om man hade ett skitjobb. Det enda som motiverar folk att jobba är pengar. Arbetslösheten hade ökat till helt enorma siffror, det gör i sin tur att lönen för arbete hade varit helt sanslösa siffror, och vem ska betala det? inflationen hade blivit extrem. Ide´n är skitkorkad.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
4 år 5 månader sedan #1204050 av Maxjohan1983
Har du dina pengar i madrassen Recard? "bankerna är ett stort jävla skämt"

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
4 år 5 månader sedan #1204051 av Recard2016
Det är en väldigt negativ människosyn. Hade jag haft basinkomst hade jag uppmuntrats till att jobba till skillnad från idag. Jag sa jag ville ut o jobba för några år sedan till min läkare för o träffa lite människor o tjäna mer pengar, han svarade ; "akta dig jävligt noga för o säga 'jobb' till FK, de gör allt för att ta ifrån folks deras ersättning".

Hade jag haft basinkomst istället hade jag haft den oavsett o falla tillbaka på o kunde jobbat o stötts till det o tjänat mer pengar så hade inte sjukersättning varit en fattigdomsfälla. Nu kan jag ha sjukersättningen vilande o jag får jobba typ några timmar i veckan o behålla den, sen kanske ja krashar igen o då säger de "nej nu har du bevisat att du kan jobba, nu behöver du inte den här längre" o ja e körd. Dessutom har vi typ 150 olika bidrag i dagsläget, vet du hur mycket detta systemet kostar i administration, kunde ersätt de med basinkomst o ett system istället o vi hade sparat en massa pengar.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204052 av Kloppe
Jag tror det skulle vara en bra idé med basinkomst. Det ligger i tiden. Vi behöver också nya lösningar för att tackla den skenande klimatkrisen. Den gamla tidens ekonomiska teorier är passé i dag.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan #1204055 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

zoegas skrev: Det enda som motiverar folk att jobba är pengar.

Hungern är den bästa kryddan sade en vis man en gång. Arne på båten.