Bokashi – så enkelt gör du ditt matavfall till jord

Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1235886 av Nissegossen
Två veckor i en plasthink - sen kan du gräva ner ditt matavfall i köksträdgården.

Du har väl inte missat den allt trendigare komposteringsmetoden bokashi?

Det är enkelt, du kan sköta det inomhus vid diskbänken och får en fantastisk bra jord.

Ja, vi har kunniga viskaiter som gärna äter vegetariskt och vad är bättre än självodlad mat, trädgårdsland eller pallkrage utanför flerfamiljshuset man bor i. Här en bit bort har man tidigare år fått skriva upp sig på en pallkrage med jord att odla i. Vet ännu inte hur det blir i år. Vi har ju balkonger där vi också kan odla. Ryssarna har haft kolonilott som vi kallar det i Sverige ryssarna kallar det Datja sv.wikipedia.org/wiki/Datja Ryssarna har ofta överlevt pga maten de odlade på sin Datja, för en del avgörande för deras överlevnad. Av matavfallet gör man kompost som detta handlar om så det som kommer från jord åter skall varda jord
www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/od...atavfall-till-jord-/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 1 månad sedan #1235891 av Geta
I Ryssland gör man enkla växthus med plast på träställningar. Där går det att odla tomater.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1235911 av Nissegossen

Geta skrev: I Ryssland gör man enkla växthus med plast på träställningar. Där går det att odla tomater.


Det gjorde min far också i trädgården han spikade läkt lodräta utanpå grov plast för att hålla plasten på växthuset för att det inte skulle blåsa sönder. Samt att han köpte vad säga torvmull att blanda ut lerjorden med. Kan intyga rejält varmt därinne. Tror det går att odla vindruvor som mognar till stora klasar inuti ett sådant växthus. Jag har läst om ett vinträd hade växt så det letat sig inomhus och där letat sig igenom korken till en vinflaska och sugit upp vinet.

Min mors stora intresse var odling då hon var bonddotter de beställde kodynga för att blanda ut lerjorden med och min mor sade så länge jag får sätta fingrarna i jorden så länge lever jag.

Gör man hyllplan inuti ett växthus utnyttjar man utrymmet maximalt och får större skörd än enbart på marken.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Nissegossen.