De omöjliga - ny bok om psykiatrin

Mer
3 år 10 månader sedan #1261708 av Cosmos
De omöjliga är väl just de med missbruk och samtidig psykisk problematik, dubbeldiagnos. När mentalsjukhusen stängde var det väl inte meningen att nästan all slutenvård skulle slås igen, vilket på många håll har skett. Som tur är bor jag i en stad där psykiatrin fungerar bra, faktiskt mycket bättre än någonsin. Men alla tycker inte så.

Att författarna är anhängare av s k medicinfri vård är beklagligt. Utan medicin blir inte de flesta sjuka "bra igen". Själv har jag provat att sluta med medicin två gånger och jag har blivit sjuk igen. Väldigt allvarligt också. Dessa förespråkare lever i en fantasivärld. Åsa Moberg t ex, var ju gift med en bipolär man och har tjänat massor av pengar på att föreställa expert. Jag vet inte om han var medicinerad men troligtvis inte eftersom hon är emot.Som ni förstår är jag ytterst tveksam på henne och hennes eventuella kunskaper. Dessutom är hon en osympatisk överklasskärring.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1261759 av Admin1
4400 vårdplatser har psykiatrin nu, men mentalsjukhusen hade nog 38000 platser som mest om man justerar för befolkningsökning. 25 % av dagens vårdplatser är tvångsvård och 25 % rättspsyk. 50 % frivillig vård. Det finns ingen psykoterapi med effekt mot psykos för KBT mot psykos saknar effekt. Men ljusningen är Caplyta som kanske finns om några år. Biverkningarna kommer att minska med den.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.