Ondska (tv3).

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56286 av vnv
Svar från vnv i ämnet Ondska (tv3).
Jag tyckte att programmet var ganska bra men samtidigt också ganska otäckt......
Hur sjutton kan man dricka blod/äta köttbitar av sin syster??
Snacka om sjuk...

mvh
vnv
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56295 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Ondska (tv3).
Aro är ingen bra person att göra ett sådant program.
Mer
17 år 4 månader sedan #56304 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ondska (tv3).
Vilka myter man sprider ut, som att psykosbenägna personer brukar ha psykoser 2 veckor om året.
Det går inte att ta det här programmet på allvar när de inte håller sig till fakta.
Mer
17 år 4 månader sedan #56309 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ondska (tv3).
Jag tycker att upplägget av serien är lite tveksamt minst sagt. Man väljer ut de mest spektakulära brotten som psykiskt sjuka har gjort och samtidigt informerar man om själva sjukdomen som de hade. Det kan bara verka stigmatiserande och är feltänkt från början. Det hade varit mer rättvisande om man slumpmässigt hade valt ut våldsbrotten för en viss sjukdom.
Mer
17 år 4 månader sedan #56368 av Johan
Svar från Johan i ämnet Ondska (tv3).
Jag har för mig att det finns en betydligt högre korrelation mellan akloholintag och våldsbrott än mellan psykisk sjukdom och våldsbrott men ett program om alkoholens inverkan på samhället kanske inte skulle locka lika många tittare? Även om det sägs i programmet att de flesta som genomlevt psykoser inte är våldsamma så ägnas större delen av tiden åt just våld. En person som inte är insatt får lätt intrycket av att personer med psykisk sjukdom är något man ska akta sig för.

Ändå andades jag ut efter programmet eftersom jag trodde det skulle vara betydligt värre (även om programmet i sig var otäckt).
Mer
17 år 4 månader sedan #56615 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Ondska (tv3).

Johan skrev: Jag har för mig att det finns en betydligt högre korrelation mellan akloholintag och våldsbrott än mellan psykisk sjukdom och våldsbrott men ett program om alkoholens inverkan på samhället kanske inte skulle locka lika många tittare?


Exakt. EXAKT!!!
Det är fan inte psykisk sjukdom som orsakar våld, det är i regel alkohol eller droger.
Men det känns väl inte lika "exotiskt" och mystiskt, antar jag. De flesta har väl druckit eller nåt, och då kan ju alla identifiera sig med det där. Det vill inte folk, de vill ha det på avstånd.
Något galen dåre, det är lättare. Så kan man sitta hemma i soffan med chipsen och känna att det där, det skulle jag ALDRIG kunna göra.