pressmeddelande

Mer
17 år 4 månader sedan #56426 av Khai Chau
PRESSMEDDELANDE FRÅN Föreningen borderline.nu



2006-11-28

Uttalande från borderline.nu med anledning av avsnitt 4 i TV3’s programserie ”Ondska”


Många av våra medlemmar känner sig idag fruktansvärt kränkta och svartmålade. Flera av dem berättar att de inte längre kommer att våga vara öppna med sin diagnos efter TV3’s skrämmande blandning av fakta och spekulativa antaganden.
De kriterier för borderline som togs upp i programmet var de som passade TV3’s syften, de som inte passade lämnades helt sonika därhän.
Att beskriva brott begångna av en borderlineperson under inverkan av alkohol och steroider är inte längre att beskriva en borderlineperson. Det har ingenting med borderlinestörningen i sig att göra.

Ett sådant här program har tyvärr en oerhörd genomslagskraft, och det är lätt för gemene man att tro på den information som framställs. Detta ökar risken att den generella synen på oss blir att vi är potentiella mördare och våldsverkare, vilket verkligen inte kan vara mer fel.
Borderline är 2-4 gånger vanligare hos kvinnor än män, och dessa kvinnor tenderar att självskada i mycket högre grad än att skada andra.

Borderline är en av de vanligaste psykiatriska diagnoserna (1-2 % av befolkningen har borderline) och har ett mycket brett spektra. Att generalisera på det sätt som gjordes i gårdagens avsnitt är oerhört oansvarigt och leder till fler fördomar om en diagnos som i mångt och mycket börjat ta sig ifrån det stigmata den så länge levt med, både inom psykiatrin och utanför.

"Det är farlig och oansvarig desinformation. Otidsenligt och bisarrt att blanda ihop psykiatriska diagnoser med ett begrepp som ondska." säger Åsa Nilsonne, professor vid psykologisektionen, institutionen för klinisk neurovetenskap, KI.

De små eftergifter som gjorts från TV3’s sida är inte på långa vägar tillräckliga. Den textremsa som rullade i gårdagens program är en start, men det krävs mer för att komma tillrätta med den skada denna programserie tillfogat inte bara de med borderline utan även personer med de tidigare diagnoser serien tagit upp.
Att serien stoppas är ju knappast att hoppas på då sensationsjournalistik fortfarande går hem, men en seriös uppföljning, med ordentliga fakta, är vårt minsta krav.

Föreningen borderline.nu




Kontakt borderline.nu:
Jessika Westin (<!-- e --><a href="mailto:jessika.westin@borderline.nu]jessika.westin@borderline.nu[/url]<!-- e -->) 0735-35 96 96
Susan Westin (<!-- e --><a href="mailto:susan.westin@borderline.nu]susan.westin@borderline.nu[/url]<!-- e -->) 070-726 53 94
Mer
17 år 4 månader sedan #56430 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet pressmeddelande
Vi på viska.se borde ta upp något liknande! Jag själv känner vanmakt gentemot mediet TV 3 i detta fall! Jag har visserligen inte tittat på programen, så jag uttalar mig beroende på reaktionerna!

Jag tycker; Upp till Kamp!

Vi får inte stå handfallna och ställda inför det faktum att vi inte har mycket att säga till om när det gäller ett TV media som TV3!

Därför säger jag! Upp till Kamp, mot allt som gör att det stigmateseras för oss!

Ty endast två promille av de som har Schizofreni gör några våldsbrott!

(99,8%) gör inga våldsbrott!

Det är faktiskt mer våldsbrott när det gäller våldsbrott mot kvinnor, när en kvinna inleder ett nytt förhållande med en man, än det gäller att umgås med en som har diagnosen Schizofreni!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #56481 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet pressmeddelande
Jag tycker också att vi kunde göra något... rätt viktigt är att de som tycker illa om programmet anmäler det... det borde inte gå att utmåla en grupp människor som våldsamma... jag tycker det är hets mot fokgrupp!!! Tänk om man gjorde ett program om våldsbrott som begåtts av folk med någon fysisk sjukdom eller med något etniskt urspung... vilken folkstorm det skulle bli då... ingen skulle tåla något sådant... men ska vi stå ut med det här?
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56496 av
Svar från i ämnet pressmeddelande
Jag har drivit den här frågan många gånger tidigare.

anmälan till granskningsnämnden görs till ofcom.co.uk. (TV3 faller under brittisk lag!) det vore jättebra om fler kunde anmäla. skadan är ju, i och med att programmet redan har sänts, redan skedd. Det man kan hoppas på nu är en offentlig ursäkt.

Jag skrev så här i min anmälan till ofcom:

The show seriously damages the public’s awareness and tolerance of people with mental health problems, It viciously spreads the “bad reputation” or stigma that people with a mental illness must face and it undermines the incredible efforts it takes to live with any of the above disorders.

Ett pressuttalande tror jag nog ändå är det mest slagkraftiga sättet att visa sitt ogillande och väcka reaktioner hos ledningen för TV3. ett bra initiativ av borderline.nu, vore jättebra om Viska.se kunde göra ett liknande uttalande!

mvh
Tilde S
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56502 av
Svar från i ämnet pressmeddelande
jo förresten...

om ni vill skriva ett brev direkt till TV3 (ang. programmet "ondska") kan ni skriva till

<!-- e --><a href="mailto:Stefan.Wahlberg@strix.se]Stefan.Wahlberg@strix.se[/url]<!-- e -->

Jag redovisar för hans svar när jag får det tillbaka

mvh
Tilde S