Glutamat!

Mer
16 år 5 månader sedan #97238 av Nissegossen
Glutamat! skapades av Nissegossen
Jag undrar, för Glutamatsystemet i hjärnan kan ha relevans med sjukdomen schizofreni. i alla fall verkar rönen tyda på att även glutamat systemet kan påverka skeendet av ett psykosinsjuknande.

Nu varnar forskare för att livsmedels industrin lägger ett tillskott i vår mat, av just glutamat! Jag tror ju att hemlagat är bäst, men om man köper färdigmat bör man nog kolla det finstilta i innehålls förteckningen! ICA är en av syndarna i det här fallet! Läs mer i aftonbladet!

www.aftonbladet.se/matvin/article1229294.ab

För den som vill fördjupa sig i ämnet, kan gå till livsmedelsverkets hemsida;

www.slv.se/SiteSeeker/Find.aspx ? ... y=Glutamat

Och här; www.uppsatser.se/exjobb/991/

Denna, se sidan 23[/url:2mk9g1ce]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 5 månader sedan #97268 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Glutamat!
Glutamat förekommer mycket i mat på kinesresturanter. Man talar om chinese restaurant syndrome, när man fått i sig för mycket glutamat. Symptomet är huvudvärk, hudrodnad, svettningar och en känsla av tryck i mun och ansikte.

en.wikipedia.org/wiki/Chinese_re ... t_syndrome
Mer
16 år 5 månader sedan #97302 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Glutamat!
Jag har hört att det är glutamat som framställts på kemisk väg som är farligt, det vill säga inte det naturliga. Om det stämmer vet jag inte.

Naturliga källor till stora mängder natriumglutamat är soltorkade tomater, lufttorkad skinka, parmesanost och liknande. Allt detta är ju såpass smakrikt att man inte har några mängder av det. Soltorkade aprikoser äter man ju som dom är. Även starka ostar som Västerbottenost och liknande. Men soltorkade tomater hackar vi och tillsätter i mat. Mer som en krydda. Parmesanost äter man ju inte heller som den är. Den river vi istället fint, fint och har som krydda snarare än att ha på ostbricka.

Kan vara ett alternativ istället för att använda det rävgift som säljs i många kinesiska affärer men som också används i extrema doseringar i mycket av Asiens kök.
Mer
16 år 5 månader sedan #97324 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Glutamat!
Buljongtärningar innehåller också glutamat.

Tror ändå att om det ska inträffa någon form av glutamatförgiftning så beror det på någon form av överkonsumption.

Litet av varje och stor variation i ätande och andra vanor.

Det var någon läkare de intervjuade om senaste rönen om att det är farligt att äta för mycket kött, speciellt rött kött, då sa han någonting i den stilen som "ja, men vi ska ju ändå dö någon gång, det är klart att om man verkligen vill gå in för att leva länge så kanske man bara ska äta grönsaker, men att människor idag ville leva ett , vad han kallade för - "ett gott liv och njuta mycket".

Ja, ja, vi ska dö. Varför måste vi då döda så många djur och ta över hela den här planeten tills hon sakta dör av kvävning och överhettning??? Det är vad jag tänker just nu.

/Sofie
Mer
16 år 5 månader sedan #97325 av aspie
Svar från aspie i ämnet Glutamat!
Hörde också nyligen att natriumglutamat förorsakar sjukdomar. Jag tror inte att den är så skadlig i naturlig form, till exempel i tomater, men det är bäst att undvika den konstgjorda varianten. Kinesisk sojasås behöver man inte, och buljongtärningar får man glömma, de innehåller även extra mycket ökända konserveringsvedel. Aromsalt vill alla ha (mycket natriumglutamat), men den går lätt att ersätta med örtsalt som man kan köpa från hälsoaffären eller supermarket.
Mer
16 år 5 månader sedan #97331 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Glutamat!
Ja, buljongtärningar och fonder innehåller mängder med natriumglutamat. Ett väldigt nyttigt och minst sagt gott alternativ är en buljong från märket Biofood (alltid hög kvalitet och alla ingredienser i den mån dom finns tillgängliga är ekologiskt odlade/framställda). Det finns en mer allmän variant som innehåller jäst och lite karameliserat socker och så en variant för fanatikerna: enbart salt, grönsaker, kryddor och olja. Jättegoda är dom.

När det gäller asiatiska såser/fonder och liknande så innehåller dom man köper i en vanlig affär kemiskt framställt natriumglutamat. På vissa thailändska och andra asiatiska affärer så har dom ibland någon fisksås gjorde "på riktigt"; där man lämnar fisk, salt och vatten att jäsa tills det luktar pyton. Då tänker jag mig att det är naturligt framställt. För natriumglutamat förekommer i proteinrika livsmedel och genom att något jäser så blir det ju också natriumklorid från det hållet.