(gäst) Behöver en erfarens råd

Mer
10 år 1 vecka sedan #658551 av Nissegossen
Får du problem med sömnen, det är det första tecknet på en psykossjukdom i vardande, se till att du får sova! Får du sömnproblem, skaffa något för att sova på! Sömn är A och O vid en psykossjukdom!

Ha en bra dag! :angel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 vecka sedan #658552 av koi
Välkommen! Jag ville bara säga att jag i din ålder kom på att JAG väljer vilka jag umgås med. Vilka mina vänner är. Var kräsen. Bli inte vän bara för att du är ensam. Energislukande vänner drar ner dig på botten. Vänta och se vilka som är riktiga vännermaterial. Jag har bara 3 vänner men de finns där i vått och torrt. Det har tagit många år att få vännerna.

Sen tror jag att du borde läsa på om depression. När en depression är i antågande så tappar man intresset för sånt som man tyckte om tidigare. Man kan få minnesproblem och igångsättningssvårigheter. Man kan äta mer, eller sluta äta nästan helt. Man kan bli trött och vill sova hela dygnet.
Mer
10 år 1 vecka sedan #658601 av Admin1
Här kan du läsa senaste rönen om tidig upptäckt av psykos:

Förändrat beteende – misstänksamhet, hört röst och isolering kan tyda på psykosrisk, men bara en tredjedel får psykos av dessa personer. De med denna psykosrisk har förhöjt dopamin i hjärnan.

Behandlingen för att förebygga psykos består idag inte av antipsykotika utan KBT, där man lär sig analysera sitt tänkande och tänka annorlunda tex om man misstänker andra för onda avsikter får man lära sig att tänka kritiskt och hitta andra förklaringar som tyder på motsatsen. KBT kunde halvera psykosrisken i en studie.

4 Omega-3 kapslar per dag sänkte psykosrisken från 28 % till 5 % och den skyddande effekten verkar kvarstå i 6 år. Omega 3 minskar inflammation och minskar oxidativ stress. För att förebygga psykos verkar omega-3 vara bättre än antipsykotika.

Forskarna försöker att bättre förutsäga vilka som kommer att få psykos. Att mäta kognitiv förmåga kan ge 90 % träffsäkerhet ungefär.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&a...&t=36323#p657689 [/url]<!-- l -->