Misstänkt schizofreni

Mer
9 år 3 månader sedan #714166 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Misstänkt schizofreni
Om du talar om vilken ort hon bor på, kan jag hjälpa dig söka på webben, vilken vårdenhet hon borde fått Medicinen ifrån. Dit bör du vända dig och säg som det är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 3 månader sedan #714167 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Misstänkt schizofreni
Bla andra mediciner går Abilify på högkostnadskortet för läkemedel och om hon gör som jag, blir kund på Apoteksbolaget och skaffa konto där. Detta för att då får hon uppdelat kostnaden på 12 mån och då blir summan för månaden liten, någonstans mellan 170-200 kr/mån. Jag har ordnat så att jag har det på E-faktura med automatisk betalning varje månad och då dras pengarna automatiskt ifrån mitt konto varje mån. Vårdenheten kan hjälpa till med att ansöka om konto på Apoteksbolaget.

Ett tips är att byta till injektioner, för att då får hon träffa en sköterska vid varje injektionstillfälle och då ser ju vården hur hon mår. Dessutom finns det ju inte en chans att hon låter bli medicinen. Låt professionen ta hand om din släkting. Jag själv har medicinen Trilafon genom injektioner. Nu är den gammal och välbeprövad och den är viktneutral. Detta till skillnad från många nya antipsykotika. Om hon går upp i vikt måste hon kontrollväga sig och ev byta medicin.

Ni bör ju veta vart hon tidigare fått läkarkontakt och tidigare fått Abilify. Ta kontakt med den vårdenheten och säg som det är. En psykos är inte att leka med, den kan vara dödlig i.o.m. att man kan begå självmord samt att man inte har normal insikt ifråga om vad man kan ta sig till, ifråga om farlighet.

Om hon nu är arbetslös och inte studerar måste hon ju få pengar någonstans ifrån. Då är ju ett läkarintyg om sjukskrivning A och O för att få ut pengar från fk.
Kort sagt tala med vårdenheten och låt dem ta hand om henne och hjälp henne efter förmåga när hon är hemma, men låt vården bestämma.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 3 månader sedan #714168 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Misstänkt schizofreni
Observera, att om hon får ett konto på Apoteksbolaget, går ju alla läkemedel som går på högkostnadskortet utskrivet av läkare på samma kostnad, hon behöver ju då inte betala mer än den månatliga kostnaden. Det är ju så att många mediciner som inte kräver recept, kan man få på högkostnadskortet om de skrivs ut på recept av läkare. Prata med personal på Apoteket och fråga om medicinen som ni vill ha, går att få på högkostnadskortet, kan fås gratis om läkaren skriver ut ett recept på medicinen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 3 månader sedan #714215 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Misstänkt schizofreni
Abilify kostar ungefär 5000 kr för 3 månader. Det innebär att det blir dyrt första uttaget av Abilify, men sedan kostar det knappt något alls ett år framåt. Det finns också Abilify Maintena med depåinjektion av Abilify, som man tar en gång i månaden. Du kan ju informera henne om detta. Om hon är en fara för sig själv och andra kan hon få tvångsvård och tvångsmedicinering. Sedan efteråt kan man eventuellt få tvångsvård i hemmet med koll på att man tar medicinen.