Utredning av schizofreni

  • Funderande
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #718408 av Funderande
Utredning av schizofreni skapades av Funderande
Jag vill fråga hur en utredning går till för att få diagnosen?
Alla delar som görs och hur lång tid det tar
Jag e bipolär säger dom men utvecklas något annat
vad e de för tester och e de som intervjuer?
Röntgen av hjärna?
Tack
Mer
9 år 2 månader sedan #718419 av Nissegossen
He, he, det är 40år sedan diagnosen ställdes på mig, så det är ingen idé att fråga mig. kommer inte ihåg ett dyft.
Men du är ju välkommen här!
Jag gjorde en sökning på din fråga, Jag vill fråga hur en utredning går till för att få diagnosen schizofreni?
Här är söksidan. www.google.se/search?hl=sv&sour ... ogle&gbv=1

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #718425 av koi
Svar från koi i ämnet Utredning av schizofreni
Det är väl observation av patienten. Jag fick det när jag var inlagd. Jag minns att jag satt i samtal med läkare flera gånger. Har uteslutit epilepsi och hjärnskador. Har gjort ct på skallen.
Mer
9 år 2 månader sedan #718473 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utredning av schizofreni
Det är ganska enkelt att ställa schizofrenidiagnos. Först skall schizoaffektiv och missbruk uteslutas. Sedan skall kroppsliga sjukdomar uteslutas med blodprov, EEG och hjärnröntgen. Psykolog gör en utredning och psykologiska tester. Disagnos enligt DSM-5 eller ICD-10. Detta tar nog några månader.

Typiska tecken är vanföreställningar och röster samt nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga, men det kan variera en del. Sedan har 80 % någon i släkten med psykossjukdom.
Mer
9 år 2 månader sedan #718476 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Utredning av schizofreni
På mig bestämde man schizofrenidiagnos helt utan tester. Det var bara observation och att jag fick beskriva mina tankar och upplevelser.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
9 år 2 månader sedan #718481 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Utredning av schizofreni
Jag har schizoaffektiv. EEG, DT-hjärna och huvudsakligen journalanteckningar. Jag frågade när jag var inlagd "'är jag schizoaffektiv?", då sa läkaren utan dröjsmål; "Ja, du är schizoaffektiv, bipolär typ".