Att blanda ihop schizofreni med DID

  • LadyK
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 1 månad sedan #724289 av LadyK
Hej!
Jag studerar till Humanistisk Behandlingspedagog och skriver nu mitt examensarbete, som jag har valt ska handla om varför schizofreni och Dissociativ Identitetsstörning blandas ihop. Och jag hoppas då om någon/några här kunde svara på lite frågor. Det skulle vara helt fantastiskt,
frågorna är:

När fick ni diagnosen schizofreni?

Var det ett drastiskt insjuknande eller långsamt med beteendeförändringar?

Upplever ni att kunskapen om schizofreni i samhället är dålig?

Upplever ni att schizofreni och DID blandas ihop? Om ja, i vilka sammanhang?

Vilken hjälp har ni fått? (Samhället, familjen, vänner etc.)

Tack så otroligt mycket på förhand om någon känner sig manad till att hjälpa mig lite! :hjärta
Mer
9 år 1 månad sedan #724320 av Inwatto
Jag fick diagnosen paranoid schizofreni i 40-årsåldern. Dessförinnan hade jag andra diagnoser. Insjuknade första gången när jag var 22 år. Då var jag akut sjuk och mycket psykotisk.

Tycker att kunskapen om schizofreni kunde vara bättre i samhället.

Diagnoserna schizofreni och DID blandas ihop av Hollywood i filmer och i serietidningar. I Sverige är det nog få som vet vad DID är.

Psykiatrin har hjälpt mig men först på senare tid. I början var det mest förvaring att bli inlagd på slutenvården. Numera har jag fått familjeutbildning, KBT mot depression och har i dagsläget stödsamtal varannan vecka. Av kommunen har jag fått ha en kontaktperson som jag fikar på stan med varje vecka. Annars hade jag nog blivit sjuk p g a isolering.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 1 månad sedan #724326 av Utomjordingen
Jag blev tvångsinlagd när jag var 18 år gammal (våren 1990) – fick neuroleptika samma dag och ett halvår senare fick jag diagnosen schizofren och då hade dom även scannat av min hjärna.

Visst, diagnosen schizofreni blandas med thriller filmer som Inwatto skrev men jag tycker livet ändå kan vara lite som en film. Tycker att thriller filmer kan överensstämma med sjukdomen eftersom det finns filmer som är verklighetsbaserade där människor har diagnosen schizofreni.

Jag har råkat ut för en trafikolycka när jag var 5 år gammal och miste mjälten så jag undra lite om jag inte hade/har DID av den anledningen men sen när jag blev 18 år gammal och insjuknade så blev det diagnosen schizofreni eller kan man inte ha båda samtidigt?

Jag har väl fått hjälp från samhället men eftersom jag ändå är kronisk psykisk sjuk så vill jag inte ha mer hjälp för det finns ingen mening att försöka bota mig när jag ändå är obotlig.
Mer
9 år 1 månad sedan #724329 av Admin1
1. 20 år sedan.
2. Långsamt insjuknande.
3. Diskuterar ej schizofreni med folk.
4. Har själv inte märkt av det annat i Jimmie Carrey filmen Me Irene osv.
5. Väldigt lite hjälp av så väl psykiatri och släkt. Senaste 17 åren träffat psykiatrin 30 minuter per år. Viktigt att vara medveten att 80 % av schizofrenin har ärvts av föräldrar, så släkten kanske inte alltid mår bra heller.
Mer
9 år 1 månad sedan #724331 av björk
Jag hade något schizotyp aktigt. Sen ballade de ur
Mer
9 år 1 månad sedan #724350 av Geta

LadyK skrev: Hej! Här kommer svaren på frågorna från Geta:

När fick ni diagnosen schizofreni?
För 47 år sedan.

Var det ett drastiskt insjuknande eller långsamt med beteendeförändringar?
Det började så sakta i ungdomsåren. Hade lite vanföreställningar. Ett år innan första psykosen fick jag en allvarlig depression.

Upplever ni att kunskapen om schizofreni i samhället är dålig?
Jag diskuterar inte heller schizofreni med andra.

Upplever ni att schizofreni och DID blandas ihop? Om ja, i vilka sammanhang?
Det har aldrig hänt mig. Som sagt, det är nog mest på bio som man tar till DID för att få det mer dramatiskt.

Vilken hjälp har ni fått? (Samhället, familjen, vänner etc.)
Har varit inlagd flera gånger. Det som hjälpt mig mest är långvarig psykoterapi. Just nu är det nog mest min syster som jag har kontakt med. Men jag sköter bostaden och ekonomin själv. Träffar en psykiatrisjuksköterska två gånger per år. Det är allt stöd
jag får från samhället.