Att blanda ihop schizofreni med DID

  • LadyK
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 1 månad sedan #724289 av LadyK
Hej!
Jag studerar till Humanistisk Behandlingspedagog och skriver nu mitt examensarbete, som jag har valt ska handla om varför schizofreni och Dissociativ Identitetsstörning blandas ihop. Och jag hoppas då om någon/några här kunde svara på lite frågor. Det skulle vara helt fantastiskt,
frågorna är:

När fick ni diagnosen schizofreni?

Var det ett drastiskt insjuknande eller långsamt med beteendeförändringar?

Upplever ni att kunskapen om schizofreni i samhället är dålig?

Upplever ni att schizofreni och DID blandas ihop? Om ja, i vilka sammanhang?

Vilken hjälp har ni fått? (Samhället, familjen, vänner etc.)

Tack så otroligt mycket på förhand om någon känner sig manad till att hjälpa mig lite! :hjärta
Mer
9 år 1 månad sedan #724320 av Inwatto
Jag fick diagnosen paranoid schizofreni i 40-årsåldern. Dessförinnan hade jag andra diagnoser. Insjuknade första gången när jag var 22 år. Då var jag akut sjuk och mycket psykotisk.

Tycker att kunskapen om schizofreni kunde vara bättre i samhället.

Diagnoserna schizofreni och DID blandas ihop av Hollywood i filmer och i serietidningar. I Sverige är det nog få som vet vad DID är.

Psykiatrin har hjälpt mig men först på senare tid. I början var det mest förvaring att bli inlagd på slutenvården. Numera har jag fått familjeutbildning, KBT mot depression och har i dagsläget stödsamtal varannan vecka. Av kommunen har jag fått ha en kontaktperson som jag fikar på stan med varje vecka. Annars hade jag nog blivit sjuk p g a isolering.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 1 månad sedan #724326 av Utomjordingen
Jag blev tvångsinlagd när jag var 18 år gammal (våren 1990) – fick neuroleptika samma dag och ett halvår senare fick jag diagnosen schizofren och då hade dom även scannat av min hjärna.