Att blanda ihop schizofreni med DID

Mer
9 år 1 månad sedan #724373 av björk
tänkte seja
;som längst var jag inlagd i 3 mån.
då var jag gravt psykotisk.
jag var dessutom rädd att bli hemlös samt Krälade
på golvet. (i psykos eufori) det har blitt en del av det
samanlagt; har jag varit sjuk i 15 år. Alltså sjukdomen i sej startade år 2000;
kanske inte har jätte mycket negativ symptom just idag.
Frälser mej själva med musik maraton. Annars är de positiva symptomen inte så roliga
när man skuldbelägger sej själva med tv live
o radio live
JAKOB lyssnade på följande skivor; 2 st cranberries skivor i Travis; The invisible band, bury the hatchet samt den andra kommer jag inte ihåg.



Men ändock kände jag mej snattad på pärlan på något vis.... Att det psykiatriska hade liten betydelse i det som kom snart efter.............
Det var lite Tragiskt. Man dränkte liksom allt jag byggt upp psykiskt. Och hur kewl e de å bo på ett hem med sexuella övergrepp (en incident)
O huller om buller med slags måls bajs........ det var dömt att dömas. Så får man bara inte bete sej och blanda kriminella med psykiskt sjuka är en stor blasphemy.
Varför skall man bli tuktad när man inte vet framtiden. Idiotskap, enligt mig. En living hell. Att förgripa sig rent skojigt skojsamt med schizofrena har blivit
en tradition. Men de kan torka sina egna bakar, jag behöver eller er för den delen bli lärd lektion efter lektion, IVE Seen that Movie too typ :viking
Mer
9 år 1 månad sedan #724382 av Quinn
1. Jag insjuknade 2002, sen vet jag inte riktigt när jag fick diagnosen, kanske runt 2005-2006.

2. Gick ut gymnasiet 2001, och hela gymnasiet var en tuff tid då jag drog mig undan mer och mer. Efter jag slutat gymnasiet var jag mest hemma och mådde nog ganska dåligt tills jag insjuknade i mars 2002.

3. Jag har en känsla av att många är misstänksamma och nedlåtande mot personer med schizofreni. Senast idag hörde jag en som pratade om en person som betedde sig som en "psykoskärring".

4. Ja, jag upplever definitivt att det blandas ihop. Det tror jag mest beror på filmer. En arbetskamrat pratade om Fight Club och han påstod att huvudpersonen hade schizofreni. Nej, sa jag, han hade "personlighetsklyvning". Ja, det är ju schizofreni sa han då.

5. Jag låg på behandlingshem i drygt tre år. Efter det har jag haft en samtalskontakt som jag går till. Har varit inlagd när jag fått skov. Medicinering. Arbetsträning som lett till att jag fått ett jobb på Samhall. Allt som allt tycker jag att jag fått bra hjälp.
Mer
9 år 1 månad sedan #724403 av Nissegossen
När fick ni diagnosen schizofreni?
1974, Det året jag skulle fylla 24. I år firar jag i påskveckan 41 år med sjukdomen.

Var det ett drastiskt insjuknande eller långsamt med beteendeförändringar?
Det kom smygande, med sömnbrist som största orsaken till att jag sökte hjälp
på psykakuten. Då hade jag börjat få hallucinationer pga sömnbrist.
Jag hade då ett arbete med rullande treskift.

Upplever ni att kunskapen om schizofreni i samhället är dålig?
Nja, vet inte vad jag skall säga om det.
Jag får rätt ofta förklara om hur jag upplever sjukdomen.

Upplever ni att schizofreni och DID blandas ihop? Om ja, i vilka sammanhang?
Nej.

Vilken hjälp har ni fått? (Samhället, familjen, vänner etc.)
Ja, det har varit omfattande hjälp ifrån psykiatrins sida när jag väl fick diagnosen, med inläggningar på mentalsjukhus, mediciner mm Nu är jag mest inom socialpsykiatrin alltså inom kommunen och det är där jag får mest hjälp nuförtiden. Klart är att föräldrar och syskon tog en stor del av det ansvar som annars jag fått vara utan nyinsjuknad
Numera och det är länge sedan jag fick hjälp av syskon och mina bägge föräldrar är sedan många år döda.
Jag sköter om mig själv efter min förmåga. Jag har inte legat på något sjukhus sedan årskiftet 1986-1987.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #724409 av Geta
Det är nog personer som sett för mycket film, som blandar ihop schizofreni och DID.