Ersätta Leponex med någon annan motsvarighet?

  • 01234
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #739546 av 01234
Finns det något antipsykotiskt läkemedel som skulle kunna ersätta och nästan motsvara Leponex/Klozapin i lika effektiv effekt och styrka?
Mer
8 år 11 månader sedan #739786 av Admin1
Idag är det Solian, som man ibland använder innan Clozapine. Läkaren måste ansöka om licens för att få använda det.
  • 01234
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #740685 av 01234
Inga fler bud från er andra här på Viska?

Finns det någon här på Viska som provat byta Leponex mot någon annan liknande motsvarighet?
Och fungerade det sämre eller bättre efter bytet från Leponex?
Mer
8 år 11 månader sedan #740730 av Fantasio
Jag ska visst stå enbart på Haldol som jag fattat det. tror jag har 350 mg Clpzapine nu, hade 700 som mest. Det är mycket sämre med Haldol, Clozapine är medicinen för mig.
Mer
8 år 11 månader sedan #740904 av Admin1
Det är svårt att ersätta Leponex, eftersom det ger effekt när andra antipsykotika inte har effekt. Alternativet är alltså ingen effekt kan man säga.

En nyhet från sajten:

Personer med schizofreni, som har ökad karbonylstress har tecken på dålig effekt av antipsykotika (behandlingsresistens) har japanska forskare kommit fram till. Forskarna mätte karbonylstressen genom att mäta pentosidin och pyridoxal i blodet. Pyridoxal är samma sak som vitamin B6.

Forskarna föreslår att vitamin B6 skall ges till de med karbonylstress och att det kanske kan minska symptomen. Tidigare studier på behandling med vitamin B6 vid schizofreni gav inte så goda resultat, men där behandlades inte enbart de med karbonylstress.

www.viska.se/index.php/nya-lakem ... vitamin-b6

Har man karbonlstress kan man försöka med vitamin B6 och se om man då får effekt av andra antipsykotika igen.
  • Sambon!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 9 månader sedan #755161 av Sambon!
Min sambo har fått från zyprexa till solian till leponex+Fevarin. Nu får han leponex, Fevarin och zyprexa och vi tycker fortfarande att det fungerar kasst :(