Uppföljning av arb.förm. av FK ?

  • 01234
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 11 månader sedan #741303 av 01234
Nu har det tredje året snart gått sedan jag fick sjukersättning beviljat av FK och det är snart dags för Försäkringskassan att snart ta i kontakt med mig för att göra en ny uppföljning av min arbetsförmåga.

Detta är första gången jag gör en uppföljning av min arbetsförmåga sedan jag fick sjukersättning beviljat vid 30 års ålder.

Enligt FK`s motivering vid beslutet av beviljandet av sjukersättning för tre år sedan så står det:
[i:1r8blfxw]"Din arbetsförmåga bedöms vara helt nedsatt [u:1r8blfxw]för all överskådlig framtid[/u:1r8blfxw] i förhållande till alla förvärvsarbeten på arbetsmarknaden. Medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering bedöms inte att kunna förbättra din arbetsförmåga." [/i:1r8blfxw]


Det jag undrar över är:

Hur hård kan FK tänkas vara i uppföljningen?
Vad går FK efter när dom bedömer arbetsförmågan vid uppföljningen?
Vilka alternativ finns om jag inte får fortsatt sjukersättning?

Har nyligen nästan för en månad sedan varit hos psykläkare för uppföljning av mitt psykiatriska tillstånd, är det något som psykläkaren rapporterar vidare till FK som har det som underlag för bedömning av min arbetsförmåga och fortsatt sjukersättning?
Mer
8 år 11 månader sedan #741345 av idefix
Det bästa är nog att ringa FK och ställa fråga 2 och 3 till dem.

Jag tror inte de är överdrivet hårda, då uppföljningen inte ska vara en helt ny utredning utan "bara" en bekräftelse på att din nedsättning av arbetsförmåga kvarstår.

Tror inte heller vi är så många här på Viska som har den nya typen av sjukersättning och som har kommit till 3-årskontrollen redan. Själv har jag den nya typen av sjukersättning men har bara haft det i ett år.

Hoppas du hittar bra svar på dina frågor!
Mer
8 år 11 månader sedan #741452 av Admin1
Det är några här som haft uppföljning men ingen förändring har skett utan sjukersättningen har fortsatt. Det är bara 15 % av de med schizofreni, som jobbar, så det är nog den diagnos som sist sätts i arbete och förlorar sjukersättning. Du kan alltså vara helt lugn.
Mer
8 år 11 månader sedan #741498 av Nissegossen
Jag skulle bli mycket förvånad om de ifrågasatte mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum