Kristen tänkvärd berättelse?

  • Ollie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 9 månader sedan #760084 av Ollie
Jag undrar hur den kristna tänkvärda berättelsen går om?: hur en man som bar på ett kors (börda) som kommer fram till ett skåp under sin vandring med olika korsstorlekar som mannen får vraka och välja mellan och vill byta ut sitt tunga kors som han gick och bar på mot ett annat lättare kors men så säger Gud att det är samma kors som han redan bar på som han valde ?

Finns det nån som vet hur berättelsen går som, som jag efterfrågar?

Dela med er om det finns det fler kristna tänkvärda berättelser som kan vara intressanta?
Mer
8 år 9 månader sedan #760111 av Jesus/magnus
hmmm... den berättelsen hade jag för många år sen, i ett kompendium med olika små Jesus berättelser i.
minns ej heller hur den gick, men iaf, den handlade om ett kors som en kille kom å gick med.
han kom till en massa olka kors på en plats där folk ställt sina kors, stora å små omvartannat.
killen prövade många kors, och fann efter mkt om o men ett mkt fint och lätt kors tyckte han?
det var det kors han ställt ner i början. så är vandringen med Jesus, vi vill underlätta, men Jesus
har redan försett oss med det bästa korset för oss, ? men att få oss å fatta det?
Jesus/magnus

John 8:31-32.
Mer
8 år 9 månader sedan #760112 av Jesus/magnus
har ni hört storyn om knekten och hans kortlek?

John 8:31-32.
Mer
8 år 9 månader sedan #760116 av Nissegossen
Hej Ollie, välkommen till viska!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #760120 av Nissegossen
Jag är rostig på den här berättelsen, men jag skall försöka återskapa den, såsom jag kommer ihåg den, det får bli som det blir.
Det var kvinnan i byn och hon blev inom sig tillsagd att idag får du möta Jesus. Det kom flera olika människor till henne den dan och hon försökte utrannsaka vem av dem som var Jesus och hon blev besviken på att ingen av dem var Jesus. Trots det fick var och en av dem, det de behövde av henne, eller de fick vad de frågade efter och när kvällen kom så vart hon besviken för att Jesus inte var en av de hon mött.

Hon talade i anden till den som hon lyssnade till inom sig och sade Jesus, jag har ju inte mött dig idag, vad menar du?
-Jo, svarade han i anden, du bemötte var och en som om det var mig du mötte och vid vart och ett möte behandlade du alla som om du mött mig, se också så på det att var mig du mötte i varje möte, mer begär jag inte.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #760139 av Geta
Jag hörde om en präst som reagerade på att vi ska behandla våra medmänniskor
som om de vore Jesus. Varför det? Är inte varje människa unik och ska behandlas
juste utan att var Jesus.