Har jag schizofreni?

Mer
8 år 6 månader sedan #776693 av koi
Svar från koi i ämnet Har jag schizofreni?
Om det är migrän finns jättebra mediciner för värken eller för att få bort migränanfallen används betablockerare.
Mer
8 år 2 veckor sedan #816835 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Har jag schizofreni?

Admin1 skrev: Ofta är det så att de som tror sig ha schizofreni brukar inte ha det. 80 % av de som har schizofreni har någon i släkten med psykossjukdom. Innan schizofrenin utbryter kan man ha andra symptom, som depression och ångest, Ofta sjunker också arbetsförmåga och studieförmåga. Man kan ha problem med koncentration och närminne t.ex.
Har psykiater och psykolog sagt att du inte har schizofreni så är det säkert så. Korta psykotiska symptom kan förekomma vid depression och ångestsjukdomar, så det är inte specifika för schizofreni. Det finns ett vetenskapligt test på sajten, som kan upptäcka tidiga tecken på psykos.

www.viska.se/index.php/kan-jag-kanske-fa-psykos

Det som kan kanske förhindra att psykos utbryter är omega-3.

Men er jo også at intet enkeltsymptom er tilstrekkelig og nødvendig for at schizofrenidiagnosen skal kunne stille. Kanskje noen dagers observasjon kunne vært lurt, om ikke tanken skremmer for mye?
Mer
8 år 2 veckor sedan #816961 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Idag kan man inte ställa schizofrenidiagnos på ett symptom, men för 3 år sedan gick det om röster talade med varandra eller om man hade helt otroliga vanföreställningar typ kontakt med marsmänniskor.
Mer
8 år 2 veckor sedan #817438 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Har jag schizofreni?
Stemmer og vrangforestillinger trumfer nok alle de andre til sammen, og er trolig nok i praksis, selv om det formelt ikke er det. Men symptombilder endrer seg over tid. Derfor har man avskaffet underkategoriene også, selv om det er store forskjeller mellom dem hos enkeltpasienter ved første gangs kontakt.
Mer
7 år 11 månader sedan #822519 av HelenaL
Svar från HelenaL i ämnet Har jag schizofreni?
Kolla om du har brist på vitamin B12. Det kan ge symtom som domningar, depression och hjärtklappning.