Har jag schizofreni?

Mer
8 år 8 månader sedan #765417 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
Får du bara sova på nätterna och inte har vaknätter är det ingen fara. Om du har problem med sömnen, kan jag rekommendera Seroquel, eller samma ingrediens i medicinen Quetiapin, som är ett generika av Seroquel.

Sömn är A och O vid en psykossjukdom.

Dessutom är bägge preparaten ovan, en medicin som tas av en del med psykossjukdomar. Rekommenderar startdosen 50 mg till natten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 8 månader sedan #765429 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Tack för svar allihopa. Jag har bokat en tid på vårdcentralen för att diskutera om det kan vara en depression. Det som talar emot schizofreni är att jag inte upplevt någon vanföreställning eller röster ännu, samt att jag sover väldigt länge men lätt (nästan bara REM-sömn).
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 8 månader sedan #765430 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Svar ja - jag har nog lusläst alla sidor som finns på svenska om schizofreni.
Mer
8 år 8 månader sedan #765473 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Det finns schizofreni utan röster och vanföreställningar t.ex negativa symptom, tankestörningar och humörstörningar. Vid depression har man ofta ångest också och sömnen är ofta störd. Jag har sett en symptomjämförelse mellan psykos och depression på olika saker och det var inte så stor skillnad. Om du har depression är motion viktigt liksom aktivering, som göra roliga saker.
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765722 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Ok. Hur tar sig dessa humör- och beteendestörningar form? Jag känner mig inte särskilt störd varken till humöret eller beteendet bara allmänt låg och saknar motivation till allt. Människor runt mig som jag frågat tycker inte att jag förändrats mer än att de märker att jag inte är lika glad som förut. Och förstås att jag undviker umgänge. Dessutom har jag en mycket diffus huvudvärk som tar sig form i ilningar och brännanden, även tryck inuti huvet. Kan någon känna igen det?

Kan schizofreni utbryta/förvärras med SSRI? Funderar på att få det utskrivet mot min depression men jag vill inte riskera något.
Mer
8 år 7 månader sedan #765723 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag schizofreni?
Har du testat dina sköldkörtelvärden?

Bipolär sjukdom kan förvärras av antidepressiva mediciner och ge manier.
Sådan risk brukar inte finnas vid schizofreni.