Sökte psykisk hjälp – hänvisades till kyrka

  • De du
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 6 månader sedan #779692 av De du
Sökte psykisk hjälp – hänvisades till kyrka

Patienter med psykiska besvär fick av en sjuksköterska veta att de hade problem med sin relation till Gud. Därför anmäls nu sköterskan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Psykiatrisjuksköterskan hade arbetat på en vårdcentral i norra Sverige när ledningen började ana att saker inte stod rätt till, skriver Arbetarbladet.

En patient hade nämligen sökt hjälp för ångest. Av sköterskan fick patienten då reda på att besvären var av andlig karaktär. Om personen fick en bättre relation med Gud skulle de försvinna, var budskapet.

Patienten blev därför hänvisad till den kyrka där psykiatrisjuksköterskan själv går och fick också hjälp att komma i kontakt med en person i kyrkan.

Sköterskan konfronterades av sin chef och hon medgav att det stämde. Det kom också fram att hon gjort på samma sätt inför andra patienter, där en av dem lytt hennes uppmaning att gå till kyrkan.

Sköterskan har nu anmälts till IVO och fått sluta sitt vikariat på vårdcentralen. I anmälan skriver landstinget att hon brustit i sin professionalism genom att blanda in sin privata tro och inställning till sjukdom i sitt yrkesutövande.

– Jag har full respekt för att man har sin tro. Man har också ett litet mandat att hänvisa människor vidare om patienten själv efterfrågar det, säger Börje Svensson, chefläkare på vårdcentralen.

Han fortsätter:

– Men här blev det allt för kraftfullt och inget som patienten bett om. Därför blev det lite tokigt.

Källa:
[url:3s456cq5]http://www.dagen.se/s%C3%B6kte-psykisk-hj%C3%A4lp-h%C3%A4nvisades-till-kyrka-1.424391[/url:3s456cq5]
Mer
8 år 6 månader sedan #779694 av Geta
I mitt fall blev jag hänvisad till kyrkan på den kommunala träffpunkten. Men
det var för att bli av med mig.
Mer
8 år 6 månader sedan #779711 av Nissegossen
Jag har sökt hjälp både inom svenska kyrkan och fått hjälp där, men också sökt mig till frireligiösa samfund, men de ville inte ta emot mig, när de fick veta att jag hade sjukdomen Schizofreni. Det var frekvent så.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 6 månader sedan #779713 av Geta
En gång när jag var inlagd kom det en kille från Pingstkyrkan till avdelningen.
Han undrade om någon var intresserad av att följa med till den kyrkan. Jag
följde med honom dit. Det resulterade i att jag var med i Pingstkyrkan ett
par år.