skillnaden?

Mer
19 år 4 månader sedan #6750 av sussi14
skillnaden? skapades av sussi14
vad sitter skillnaden mellan borderline med stark psykos och schitzofreni?
jag har varit här och läst och känner igen mej i mycket faktiskt.
Mer
19 år 4 månader sedan #6753 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet skillnaden?
-
Mer
19 år 4 månader sedan #7073 av darkangel
Svar från darkangel i ämnet skillnaden?
Hejsan

Jag har borderline och vill nog påstå att det är stor skillnad mellan Schizofreni och Borderline.

Diagnosen borderline schizptyp tror jag inte ens finns längre.

Min bästa väninna har Schizofreni och även ifall många symptom är lika så är det långt ifrån samma sak. De flesta psykiska sjukdomar/störningar har liknande symptom likaså influensa och HIV för att dra ett väldigt extremt exempel.

Jag vill också poängtera att borderline inte är en psykisk sjukdom utan mer en personlighet som de flesta har mer eller mindre.

Personer med Borderline kan uppleva overkighetskänslor men det är oftast på grund av att ångesten är så stark. Psykoser är inte speciellt vanligt hos personer med borderline. Förut menade på att det var vanligt men forskning har visat att så är inte fallet. Män som har borderline kan ofta drabbas av psykoser men det är inte pga störningen utan pga att många män som har borderline missbrukar, det är deras sätt att hålla borta ångesten.

Borderline och schizofreni är två helt skilda saker.

/Sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #7089 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet skillnaden?
-
Mer
19 år 4 månader sedan #7105 av darkangel
Svar från darkangel i ämnet skillnaden?
Jag vet att man kan ha personlighetsstöring och psykos samtidigt men det är ovanligt att man har just borderline och psykos eller schizofreni.

Då jag är väldigt intresserad av borderline har jag läst det mesta jag kunnat komma över om det och av det jag läst och sett så är psykoser hos borderlinepatienter oftast substansrelaterade just på grund av att personer med borderline är väldigt känsliga för droger och mediciner. på de sjukhus som har speciell inriktning på just borderlinepatienter medicinerar man inte gära med benzo eller benzoliknande just på grund av risken att personen ska bli beroende.

Jag står fast vid att det är stor skillnad mellan borderline och psykossjukdomar men jag vet att det finns personer som har borderline som får psykoser men för den sakens skull är de inte psykossjuka.

Många jämför även borderline med psykopati och det är enligt mig också helt fel.

Borderline är inte en sjukdom utan en personlighet som jag skrev innan. Diagnosen har använts fel inom sjukvården och just därför kommer det upp såna frågor som om borderline och schizofreni som exempel är likadant när det inte är det minsta lika vare sig i medicinering eller bemötande av vårdpersonal. De flesta med borderline blir behandlade med SSRI preparat medan psykossjuka blir behandlade med neuroleptika

Min bästa väninna fick diagnosen borderline innan de gjorde en riktig utredning på henne och kom fram till att hon hade paranoid schizofreni.

många som har hallucinationer är rädda för att berätta det och just därför är det många som får diagnosen borderline trots att det inte är det.

Borderline växer även bort och när en person med borderline kommer upp i åldern så minskar besvären, och det inte på grund av medicinering eller terapi utan helt enkelt för att personligheten har utvecklats så.

Jag tycker att det är bra med diagnoser om man använder dom rätt. För det går inte att blunda för att det finns olika "kluster" inom psykiatrin. man kan inte ha en massa olika problem ¨på samma avdelning då blir det totalt kaos. Jag har själv sett det.

jag hoppas att du inte tar illa upp för det är absolut inte min mening.

Jag har en förmåga av att bli uppeldad av såna här frågor.

/Sandra
Mer
19 år 4 månader sedan #7128 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet skillnaden?
Även om borderline är en personlighetsstörning, så får man nog anse den som allvarlig. Självmordsfrekvensen är 10 % dvs som schizofreni och depression samt dessutom är sjukvårdskonsumtionen väldigt hög. Till skillnad från schizofreni så återhämtar sig fler med borderline 75 %, men den kan nog vara besvärlig ändå för de som drabbas av den.

Vid borderline kan man ha psykosliknande besvär. Hallucinationer och vanföreställningar som är kortvarigare oftast, mer avgränsade och lite verklighetsbaserade. Mer äkta psykoser uppträder oftast vid psykotiska depressioner. Man talar om gränspsykotiskt ofta vid borderline för att markera att det inte riktigt är en riktig psykos.

Vid allvarligare psykotiska besvär vid borderline så framkallas de av depression och är en psykotisk depression. Vid psykotiska depressioner behandlar man med antidepressiva plus antipsykotika under kortare tid dvs tvärtemot schizofreni där antipsykotika används ständigt och antidepressiva under kortare tid. De med borderline som har psykotiska besvär har inte samma funktionsförluster som man ser vid schizofreni.

Tidigare användes begreppet borderline schizofreni, vilket inte har något med borderline personlighetsstörning utan det är det gamla namnet på schizotyp personlighetsstörning.