Schizofrenidiagnosen på mig är falsk.

Mer
19 år 1 månad sedan #10182 av Undrande
Nja, det är kanske inte det!

Vi förstår inte Niklas!

Jag tror du kan ha rätt men jag tror inte det spelar ngn större roll.
När du berättat ger du ett kaosartat intryck. Det blir nästan värre, mer kaos, av att du söker leda i bevis att du ska ha rätt. Jag förstår inte allt som "saknas emellan" det du vill säga, och du har som sändare av ett budskap intresse av att mottagaren ska förstå det "som du menade det".

Om du vill bli av med din diagnos tror jag du ska ta till dig dessa ord i sagda i all välmening.

Min shitzofrene vän sa att om han skulle kunna få gå fram och fråga så kanske han skulle kunna bli "norma"l, inte gömma sig på vårdhem i skogen längre, men han kan ju inte fråga dessa absurditeter till folk, de blir ju arga "glor du på mig" "ska du mörda mig" "är du med i konspirationen"?

Men han har ju insikt om sitt problem iaf..
Mer
19 år 1 månad sedan #10193 av Admin1
Många tycker nog att diagnosen de fått är fel. Det är sån skam att ha schizofreni i detta land att det finns säkert de som förnekar det av den orsaken enbart. Chansen att diagnosen är fel är dock inte så stor. Jag har sett att man i undersökningar har funnit siffran 10 %. Det är lågt för för andra sjukdomar kan ibland feldiagnostiken ligga på 30-40 %.

Jag tycker personligen att diagnosen spelar ingen roll för mig egentligen. Det som är viktigt är att fokusera på nuet. Hur man mår och hur man kan må ännu bättre. Jag tycker att sådana saker är mycket viktigare än diagnosen.

Jag har också haft perioder ibland då jag haft en kraftig ilska inom mig. Jag riktade den inte mot diagnosen utan mot annat. Jag tror det är ganska vanligt att känna ilska. Den förbättrades och lindrades dock när jag började med antidepressivat Cipramil.

Ibland kan man få chansen att bli undersökt och diagnosticerad av en annan psykiatriker om man tror att diagnosen är helt fel. Det kallas för second opinion.
Mer
19 år 1 månad sedan #10197 av Geta
Vid andra svåra sjukdomar reagerar folk
likadant. Att höra men inte höra. Att gå in
i chocktillstånd. Det gäller inte mig det måste
vara ett missförstånd.
Det kan vara mycket smärtsamt att ta till sig.
Försök leva i nuet. Det kan alltid finnas någon
utväg. En dag i taget är tillräckligt att klara av.
Mer
19 år 1 månad sedan #10210 av Undrande
Alternativ,

*flinar lite*

Jo just det!


Förlåt. Jag är elak och trackar dig för att du envisas. Tyvärr är det min mening. det är nämlige så, att du troligen bara kommer att förvärra din diagnos. Argumenten är viktiga, och du ska vidhålla att du inte är shitzofren men du måste nog övertyga med din person.
Mer
19 år 1 månad sedan #10211 av Undrande
Geta,

Hm, jag har svårt att förstå det om man är medveten, inser att ngt troligen är fel.
Om man inte inser att man spacat ur så kan det ju vara lite svårare.
Men då tror man ju doktorn är en klant och blir arg.

Är det inte snarare skänt för tex dig att veta att du inbillar dig det mesta?
Tänk hur djäkligt det verkigen varit annars! Nu är det bara onda drömmar!
Mer
19 år 1 månad sedan #10214 av tryskey
Niklas, om du nu anser dig själv vara frisk och inte egentligen gå under någon diagnos, vad gör du då egentligen här på forumet?

För vem är det du försöker bevisa att du är frisk? För alla här på forumet? För dig själv? För läkarna som gett dig din "felaktiga" diagnos?