Schizofreni eller Psykos?

  • Rambla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21175 av Rambla
Schizofreni eller Psykos? skapades av Rambla
Jag vet att den här frågan har diskuterats innan, men jag känner att jag behöver lite mer "kött på benen" Jag har under en längre tid känt mig väldigt konstig på olika sätt. Kan bero på att jag under en två års period har missbrukat cannabis i stora mängder. Efter en sk. snedtripp, bestämde jag mig för att sluta med min dåliga ovana. Efter 2 veckor utan cannabis, så började jag känna mig konstig.

Jag vet inte ifall det är känslan av att jag kommer tillbaks till "verkligheten" men jag oroar mig för att jag hamnat i någon sorts psykos. Eftersom de flesta hemsidor har olika fakta om symptomen, vet jag inte riktigt vad jag ska tro. De symptomen jag upplever är mest en rädsla, för att jag känner mig annorlunda, jämförelsevis med hur jag gjorde innan jag slutade röka.

Jag tänker väldigt mycket på livet, någonting som jag helt förskjutit under mitt "missbruk". Finns det någon där ute som har tips om vad jag borde göra? Kan tillägga att jag inte känner mig konstig när jag är berusad (dricker inte så ofta). Har pratat med några bekanta som upplevt liknande saker. Kan även tillägga att det alltid blir värre när jag tänker på det. Känns som en panikartad känsla ungefär. /mvh R
Mer
18 år 7 månader sedan #21176 av Mesmerize
Svar från Mesmerize i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Jag tycker mest det låter som om du har ångest över ditt missbruk. Typ att du insåg att det var dåligt för dig och lade av. Men eftersom du insett hur "fel" det är så har du ångest över det, och ångesten kan komma tillbaks för att du tror att nåt är fel, eftersom det isf skulle vara missbrukets fel att det blivit så.

Har själv likanande känslor sen jag slutade med sånt som jag gillar (främst E och kola, men även tjack).

Säger som alla andra kommer säga efter mig: sök hjälp, det har jag gjort :)
Mer
18 år 7 månader sedan #21182 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Många inom psykiatrin är teoretiker och därför är det många som saknar insikt.
Mer
18 år 7 månader sedan #21191 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Rädsla och grubblerier om livet innebär inte psykos. Vid psykos finns hallucinationer, vanföreställningar(paranoia) och tankestörningar. Viktigt för att få diagnosen psykos är vanföreställningar dvs att man själv tror på den felaktiga verkligheten. Vet inte om cannabis kan ge abstinensbesvär efter det man slutat med det, men dina problem kan kanske mest vara något åt det hållet.
Mer
18 år 7 månader sedan #21204 av Nissegossen
Håller med Admin! Har själv aldrig missbrukat Cannabis, men däremot cigaretter och alkohol. Bägge drogerna ger abstinens när man försöker sluta med dem. Det låter som om du får ångest bara för att du på något sätt är beroende av drogen.

Mitt råd till dig är; försök att stå ut och låt bli skiten.

MVH Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Rambla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21211 av Rambla
Svar från Rambla i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Tack för alla svar. Det stämmer säkert, som ni säger, och att jag ska hålla mig borta från cannabisen i framtiden råder det inga tvivel om. Har hållt i 4 månader, skulle aldrig få för mig att puffa igen. Tack för en kanonsida!