Schizofreni eller Psykos?

  • Rambla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21250 av Rambla
Svar från Rambla i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Folk får gärna fortsätta med på denna tråden.
Mer
18 år 7 månader sedan #21255 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Jag ville också säga något... jo, jag har rökt hasch några gånger i livet, men det var länge sedan nu. Och redan då fick jag psykotiska inslag. Så om du vill veta ifall du är benägen till att utveckla en psykos eller schzofreni (schizofreni är en sk. stelnad psykos) så får du tänka efter ifall du var psykotisk under påtändingen. Men förutom det lite psykotiska under mitt rus var också det att jag kände en stark rädsla, oro, ångest, skräck inför vissa saker. Jag var rädd för att jag skulle kanske vara så pass bedövad av haschet så att jag kunde tugga sönder min tunga, så jag fick inte äta när jag var påverkad eftersom det kändes som om jag tuggade sönder min tunga i munnen. Sen så var jag orolig ifall någon tog tag i mig för då kanske den egentligen slitit av mig armen som kanske kommit ur led utan att jag kände det. Det var helt enkelt så att jag inte litade på mina sinnen. Sen så tyckte jag att balkongen lutade neråt och att jag skulle ramla ner från den även om ett räcke var där i vägen. Sen så snurrade allting jättesnabbt och bilderna försvann framför ögonen på mig så som en filmrulle kommer från en sida till en annan osv.

Jag var skräckslagen under de flesta av mina rus. Men jag rökte kanske sammanlagt ca sju gånger i mitt liv och enbart det första ruset tog jag djupa andetag, de andra räckte med ett par bloss så började skräckupplevelserna. Så efter att jag rökt hasch första gången så utvecklade jag ångest som jag fick dras med i flera år tills en depression tog över, för att slutligen för fem år sedan drabbas av ett psykotiskt genombrott och få diagnosen schizofreni.

Jag säger inte att det är detta som kommer att hända dig också. Men var försiktig ifall du känner något. Du har sökt dig till denna sidan av en viss anledning och ångest är ett varningstecken på att något inte står rätt till. Ta hand om dig, ta det lungt, sök samtalsterapi, rök inte mer cannabis och helst inte dricka mer alkohol heller.
  • Rambla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21439 av Rambla
Svar från Rambla i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Tack för ditt svar! Har som sagt brukat drogen i 2 år, och det var mitt sista rus som fick mig att sluta.

Jag kunde inte tänka klart, och var livrädd. Jag lyckades förvisso att ducka för en rejäl "snedtripp" eftersom jag insåg att det bara var drogen som spelade mig ett spratt. Detta var nu snart 5 månader sedan, och jag vet inte ifall de känslor jag känner bara är inbillning.

Jag blir bara upprymd när jag tänker på det, vilket förstärker min teori om att detta bara är någon sorts psykologisk inbillning. Hur som haver, så behöver jag förmodlligen någon att prata med, och jag funderar på att prata med en psykolog.

Har inga tankestörningar, och inga hallucinationer, eller vanföreställningar. Den största skillnaden är att jag drömmer väldigt interaktivt på nätterna.

Mvh / Alexander
  • Desmond
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21441 av Desmond
Svar från Desmond i ämnet Psykonauterna av Ernst Jünger
Är det någon här som känner till den tyske författaren och livsnjutaren Ernst Jünger?

E J gav ut en bok som översattes till svenska 1978; Psykonauterna heter den.

Är det någon som känner till den?



mvh/Desmond
  • replika
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21569 av replika
Svar från replika i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Jag tror att du bara inbillar dig, svårt att säga, finns säkert folk som har bättre svar. Låter som inbillning, om du inte har några av de "klassiska" symptomen. Tror att det är vanligt att inbilla sig, men låter andra svara, vad innebär tankestörningar? / fridens
  • Rambla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21808 av Rambla
Svar från Rambla i ämnet Schizofreni eller Psykos?
Uppskattar fler svar, synpunkter osv. / R