Jag vill ha förklarat för mig

  • mårintebra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24005 av mårintebra
Jag vill ha förklarat för mig skapades av mårintebra
Kan en schizofren patient uppleva mystiska tankegångar och tankestörningar/tankeblockeringar utan att för den delen ha ett osammanhängande tal?

Jag får ofta bissara tankar som alltid handlar om folks åsikter om mig och jag sitter ofta i flera timmar med ångest och försöker få bort tankarna men det kommer hela tiden nya och då känner jag mig nästan paralyserad av alla tankar och min analytiska förmoga blir jätteseg och då kan finner jag mig själv säga upprepade gånger "tänk nu" "tänk nu vafan" för det är så jävla jobbigt. Ibland när jag har tänkt och nötat länge så blir det som om röster i tankarna får ljud och jag kan liksom höra ett ljud som typ säger "ja men det är klart" eller "det är klart hon gillar dig".. Det får inte förväxlas med hörselhallucinationer eftersom det här är tankar som får "ljud"

Vad är problemet är jag sjuk?? :S
Mer
18 år 6 månader sedan #24013 av Admin1
Jag tror att tankestörningarna är skilda från osammanhängade tal. Jag har aldrig läst om att det skulle finnas en koppling mellan dem och man skriver hela tiden om det som två skilda symptom.

Vad gäller problemet med dina tankar, så finns det något som heter ökat tankeflöde, där man inte kan kontrollera sina tankar utan de bara flödar på.

Det finns också tvångstankar, som är en typ av ångest egentligen. Vid tvångstankar så återkommer hela tiden samma tankar och de kan vara kopplade till ett tvångsmässigt beteende. Kanske du har problem med tvångstankar egentligen? Tvångstankar kan lindras av SSRI-antidepressiva, som t.ex. Cipramil/Citalopram eller Zoloft.
  • mårintebra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24019 av mårintebra
Svar från mårintebra i ämnet Jag vill ha förklarat för mig
Ökat tankeflöde är det, sen om det är tvångstankar vet jag inte men närj ag tänker efter så skulle det kunna vara det.. Det kan hända att jag har en skrivning och dessa tankar kommer.. jag är helt okappabel till att släppa tankarna och börja skriva vidare innan jag har tänkt "klart" tankarna.. det brukar hända när jag ska lägga mig också
  • mårintebra
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24020 av mårintebra
Svar från mårintebra i ämnet Jag vill ha förklarat för mig
det händer också att tankarna blir så många och ångesten blir så stor att jag måste gå omkring i cirklar medans jag tänker för att jag inte ska explodera
Mer
18 år 6 månader sedan #24033 av Jeff
Lider själv av tvångstankar och det är jävligt störande. Jag har testat många anti-depressiva utan förbättring. Jag tror att när många av oss isolerar oss så får vi så mycket tid till att tänka på saker och ting och då uppstår ofta sånt här. Jag är numera väldigt kritisk till mina tvångstankar eftersom dom bara får mig och må dåligt och vill vilseleda mig.
Min läkare vill sätta in Fevarin om det inte blir bättre. Vilka biverkningar kan man få av detta preparat Admin?
Mer
18 år 6 månader sedan #24036 av Fredrik
Det är så mycket som händer när man isolerar sig. Självförtroendet försvinner, det mesta blir nog sämre. Jag tycker det är synd att du skall medicinera bort saker pga att du isolerar dig Jeff.
Men det är klart att det är väldigt lätt att säga. Det är inte alltid lätt att bryta med sin isolering, men man vinner så mycket på att göra det.

mvh Fredrik