kan jag ha utvecklat schizofreni eller kommer det ske senare

Mer
11 år 5 månader sedan #536862 av koi

Nissegossen skrev: Nja, jag hade ordsallad ett tag i början av min sjukdom och var då starkt psykotisk och kunde inte vara herre över mina ord, vilket gjorde mig så förbannad på det att jag i den stunden stod vid hållplatsen för att åka hem med bussen i början av min sjukdom. Helt korrekt beskrivning, det var som att man stammade.


Jag upplever mig inte som starkt psykotisk, jag har 15 mig Abilify nu. Får kämpa och prata lugnt och tänka igenom vad jag säger innan jag pratar. Det är jobbigt på jobbet när jag inte hinner eller kommer ihåg att koncentrera mig så kommer det ut mumbojumbo och folk säger "VA?" och skrattar. Jag har aldrig stammat i hela mitt liv. Det är skitjobbigt. Speciellt när man träffar kunder och så kommer det istället för det man skulle säga. Jag HÖR ju hur det låter, men i mitt huvud säger jag rätt, jag vet ju vad jag menar.
Mer
11 år 5 månader sedan #536880 av Nissegossen
Jag vet, det sker helt utan ens egen vilja och det var det jag blev förbannad på!
Det är lätt att hålla sig för skratt när det kommer rena grodor ur munnen som man absolut inte har tänkt säga och man kan först efter riktigt stor behärskning ta kontrollen över orden i ens inre så att man åter blir herre över sin röst. Med stark koncentration går det att bli kvitt det.

Läs om hur den här snubben gjorde, som räknas såsom talekonstens fader, Demosthenes gjorde för att bli kvitt sitt talfel. Det står talfel men i skolan sade läraren att han stammade sv.wikipedia.org/wiki/Demosthenes

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #536882 av Nissegossen
Man behöver givetvis inte vara psykotisk, men grunden till åkomman kom när jag var psykotisk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #536893 av Geta
Felsägningar råkar de flesta ut för. Man säger det man egentligen tänker.
Mer
11 år 5 månader sedan #536961 av koi
Geta, det är inte felsägningar jag har. Hela meningen kommer samtidigt ibland med orden blandade.
Mer
11 år 5 månader sedan #536989 av Admin1
Om man pratar ordsallad, så brukar man oftast skriva också ordsallad. De med ordsallad kan blir väldigt frustrerade och arga genom att de har svårt att göra sig förstådda.