på väg in i en psykos?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30918 av
Jag är en 18-årig kille som är rädd för att jag håller på och bli psykotisk. Jag har sen ca en månad tillbaka inte mått bra. Det började med att jag vände på dygnet och sov bort stora delar av dagarna. Sedan upplevde jag en allt starkare ångest och oro. Till slut vågade jag inte sova själv på mitt rum för jag var rädd för mig själv. Jag såg bilder av att jag skadade mina nära och kära. Sen har jag blivit allt mer isolerad. Vill vara med min familj hela tiden och undviker mina kompisar och att vara helt ensam eller gå ut själv. Skolan går sådär, jag går oftast dit men jag har svårt att koncentrera mig för jag grubblar hela tiden på om jag håller på att bli psykotisk. Jag går hos en terapeut och har upplevt dessa hemska bilder en gång tidigare men då gick det över efter några månader och sen dess har jag undrat hur jag överhuvudtaget kunde må så dåligt. Det var för 1,5 år sedan nu har dessa tankar om att jag skulle kunna skada någon i min omgivning kommit tillbaka och jag undrar är det en psykos eller? Ringde en psykmottagning för några dagar sedan och de tyckte inte att jag verkade psykotisk det tycker inte min terapeut heller men jag kan inte släppa tanken på att jag kanske är det. Sen undrar jag också om det är sant att hälften av dom som drabbas av en psykos senare får schizofreni?
Mer
18 år 3 månader sedan #30919 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet på väg in i en psykos?
Hej Gäst,
Jobbigt för dig att du mår så dåligt. Jag är ingen läkare eller expert i ämnet men jag tror att om du verkligen var akut psykotisk så skulle du oroa dig för andra saker än din psykos, tex att polisen förföljde dig, ryska maffian avlyssnade din telefon eller dina klasskamrater konspirerade emot dig. Du mår ju uppenbart inte bra men att både psykakuten och din psykolog sagt att du inte verkar psykotisk är ju ett gott tecken eller hur? Har du pratat med någon om bilderna du ser framför dig och om din rädsla för att skada någon?
Mer
18 år 3 månader sedan #30920 av Geta
Svar från Geta i ämnet på väg in i en psykos?
Gäst
På din beskrivning låter det inte som början
till psykos.
Mer
18 år 3 månader sedan #30926 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet på väg in i en psykos?
Gäst: Testa. Ta kontakt med en läkare o förklara att du tror att du är psykotisk o be att få prova med neuroleptika(antipsykotisk medicin) över en vecka eller så. Om du inte känner dig bättre så är det troligtvis något annat....
det är det enda tips jag kan ge....

mvh
Mer
18 år 3 månader sedan #30933 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet på väg in i en psykos?
Låter som tvångstankar.
Mer
18 år 3 månader sedan #30940 av flisan
Svar från flisan i ämnet på väg in i en psykos?
Hejsan

Det verkar som du mår jättedåligt och du behöver allt stöd du kan få.
Att se sådana bilder som du gör är jättejobbigt och det är svårt att släppa tankarna när de tränger sig på så intensivt.
Jag tycker att du ska söka hjälp på psykakuten om det blir för tufft. Kanske behöver du få läggas in en period för att få hjälp att bena ut dina känslor och tankar.
Det kan kännas skrämmande att bli inlagd, men det kan vara bra att få vila upp sig och ha möjlighet att prata med någon dygnet runt.
Ta det lugnt, det kommer att bli bättre.