på väg in i en psykos?

Mer
18 år 3 månader sedan #30990 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet på väg in i en psykos?
Hos unga personer kan symptomen vara väldigt diffusa. Jag tror att du kan lita på psykiatrimottagningen, som säger att du inte är psykotisk. Jag tycker att det liknar tvångstankar det du har. Tvångstankar kan ibland te sig psykotiska fast de egentligen inte är det. Tvångstankar räknas till ångestsjukdomarna.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31030 av
Svar från i ämnet på väg in i en psykos?
Det sa de till mig på psykakuten också att jag skulle kontakta dom om det blev för jobbigt. Grejen är den att förra gången jag upplevde det här så var jag helt borta kändes det som under flera dagar. Jag började gråta hela tiden för att jag såg dessa bilder som smög sig på mig och hade svårt att veta vad jag skulle ta mig till. Var liksom rädd för att bli så galen att jag skulle skada andra människor. Började då att gå i terapi och fick utskrivet atarax som jag kunde ta om det blev för jobbigt. Och när skolan började igen efter påsklovet hade jag inga som helst problem att klara av det och efter några månader mådde jag bättre. Min psykolog sa då att jag led av panikångest men det vet jag idag att jag inte gjorde eftersom jag läst att man inte ser bilder vid en panikångestattack. Hursomhelst tänkte jag inte mer på det då utan njöt utav att vara fri från det tillståndet.
Men sedan dess har jag blivit närmsat hyponkondrisk. Jag har trott att jag har allvarliga sjukdomar hela tiden och när jag nu började må psykiskt dåligt igen i början av december- 05 dröjde det inte länge förrän jag började söka på internet vad det var jag led av. Blev då genast uppskrämd då jag hittade symptombeskrivningen på psykos och schizofreni och det gjorde saken ännu värre. Innan jag läst det upplevde jag aldrig röster direkt men det har jag på något sätt framkallat nu och det är uppmaningar att jag ska döda. När jag pratade med dom på psykakuten sa det att det var lätt att framkalla symptom även på psykiska sjukdomar. Men jag vet inte vad jag ska göra? Kanke har allt detta och göra med att jag är en väldigt känslig kille som har svårt att ta kritik och nästan aldrig blir arg, jag vet inte. Mår skitdåligt närmast hela tiden på dygnet nu. Innan var det bara vissa perioder på dagen. Kan inte med skolan vissa dagar. Läser sista terminen på NV-programmet. Usch vad mycket jag skrivit men det är skönt att skriva av sig, hoppas någon orkar läsa.
Mer
18 år 3 månader sedan #31042 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet på väg in i en psykos?
Du får nog lita på vad psykakuten säger. Det kan nog vara så att du är hypokondrisk och oroar dig i onödan. Vid schizofreniliknande psykoser så förekommer ofta förutom hörselhallucinationer också vanföreställningar som paranoia. Hallucinationer är alltid kombinerade med vanföreställningar dvs man tror oftast att hallucinationerna är verklighet. Du kanske lider av tvångstankar. Har du pratat med dem om det? För tvångstankar kan te sig psykotiska ibland.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31043 av
Svar från i ämnet på väg in i en psykos?
Nej, det har jag inte gjort. Ska ta upp det med min terapeut vid nästa tillfälle. Har ni några tips på hur man själv kan jobba sig ur sådana här tillstånd? Har försökt aktivera mig med idrott och att vara med kompisar men ingenting tycks hjälpa.`Hur kan man vända negativt tänkande till positivt tänkande?