mitt liv

  • Lina
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31027 av Lina
mitt liv skapades av Lina
det var ett tag sen som jag skrev, kände för att skriva av mig lite. jag har fortfarande ett par frågor rörande detta med schizofreni o liknande. jag misstänker fortfarande att hela min släkt kan ha en benägenhet att utveckla den sjukdomen. ngn som vet ifall så kan vara fallet? kan man vara sjuk ett helt liv o leva i sin egen lilla värld och inte själv märka om det?
jag ligger fortfarande inne på psyk och genomgår utredningar om vad jag kan lida av. pratade med min moster häromdagen och hon beskrev exakt de samma känslorna som jag har känt.
allting började ju när jag skulle börja läsa på universitetet, sedan började jag kritisera min uppväxt och mina föräldrar. hade inte längre roligt, började undra vad jag egentligen stod för, vilka värderingar osv. visste inte ens vad jag tyckte var kul längre, drog mig undan min kompisar, tyckte att de bara ljugit för mig under hela mitt liv. isolerade mig totalt, sov inte på en månad och hade bara en massa kommentarer som snurrade runt i huvudet. kändes som jag höll på att bli tokig. min moster beskrev att hon varit med om exakt detsamma när hon var i 20 årsåldern.
jag undrar vad det kallas om man aldrig känt att man "passat in" och alltid haft svårt att bestämma sig och aldrig vetat något helt självklart någon gång...jag vet att det finns schizofreni i släkten längre tillbaka o så...men är man schizofren även om man inte utvecklat själv sjukdomen i och med en psykos? jag vet inte om jag fortfarande är inne i psykosen
jag känner inte att jag har något liv längre, jag sover inte på nätterna bara i någon slags dvala och vaknar alldeles genomsvettig, känner ingen lust till något längre, håller mej bara inomhus hela dagarna, vet att jag aldrig kommer att kunna utbilda mej. har ju redan kört i botten. kommer nog inte leva så länge till vet bara inter hur det ska gå till att inte leva mer...??? mår skit helt enkelt. gör verkligen INGENTING vettigt....ååååhhhh
jäklarn vad långt det blev...hoppas nån orkar läsa detta!!!!
Mer
18 år 3 månader sedan #31040 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet mitt liv
Jag tror att det är väldigt osannolikt att en hel släkt skulle bestå av personer som skulle kunna få schizofreni, därför att ärftligheten är inte så stark vid schizofreni. Däremot kan jag tänka mig att många i en viss släkt kan kanske kunna utveckla schizofreni.

Det kan nog finnas fall, där man har schizofreni, men är inte själv medveten om det. Ungefär 50 % av de med schizofreni saknar insikt om att de är sjuka har jag läst.

För att få diagnosen schizofreni skall man haft en psykos i minst 6 månader och dessutom skall man ha minst 2 symptomkomplex av totalt 5 olika. Dessutom skall man ha nedsatt socialfunktion och arbetsförmåga.

Typiskt för schizofreni är vanföreställningar och hörselhallucinationer. Jag tycker att du verkar inte ha några typiska vanföreställningar eller hallucinationer och jag är tveksam på din beskrivning att du verkligen har schizofreni. Jag tror att du befinner dig i en kris, men jag tror att bara du kommer över den kan börja studera igen och fortsätta med ditt tidigare liv. Det gäller att vara optimistisk och kämpa! Ge inte upp direkt för om du inte själv kämpar är det svårt!