Schizofren?

Mer
18 år 3 månader sedan #31327 av lauraxlaurent
Hej,
Jag ar vanligtvis medlem pa ett forum for borderline...men folk har fragat pa sista tiden om jag inte kunde vara nagot schizofren...vilket jag inte tror men jag gick till experterna (ER!)

Anledningen att jag motsatter mig den diagnosen ar att jag inte ar psykotiskt. Savida man inte kan vara kontinuerligt smapsykotisk.

Alltsa...jag anser (i vissa angestperioder, mycket starkare an annars men mer eller mindre hela tiden, om jag inte rakar ma VALDIGT bra) att jag har ett sorts utvalt forhallande med Gud...inte pa ett maniskt "jag-ar-bast" satt utan mer att jag har storre krav pa mig....och vid angesttillfallen att meningen med mitt liv ar att offra mig sjalv sa jag kan fralsa varlden fran ondhet (mig sjalv). (Detta ar bara, som sagt, nar jag mar extra daligt).

Jag ar introvert. (Eller extremt extrovert, nar jag spelar teater t.ex.)

Nar jag blir stressad hor jag musik i huvudet. Jag ar hyfsat paranoid....Nar jag mar daligt kanner jag att jag har rattor i magen eller aska i munnen...vid nat tillfalle tyckte jag att jag sag Forintelseoverlevare ga omkring i min lagenhet...men da hade jag inte sovit mycket...


ps. Jag vet att man ska ga till en lakare, jag ville bara fraga som ett kompliment till det...ds
Mer
18 år 3 månader sedan #31332 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Schizofren?
Hej lauraxlaurent! Jag tror nog att du skall prata med en psykiater, du kanske är utvald av Gud som du tror, men kom ihåg det,att Gud vill ingen människas död.

Jag kan bara säga det att tron på Sakrifisering (konstigt ord jag fick inte till det, men du förstår vad jag menar),den har jag själv.

Det att hela tiden lägga sig platt och ge upp sitt liv för att rädda någon annan är du absolut inte ensam om!

Jag kan bara säga att om det någon gång blir så, så kan jag själv inte se att någon dör framför mina ögon, och jag kan inte överleva om jag gick emot min egen övertygelse om att jag inte försökte rädda den människans liv som är i fara, även om jag själv dör på grund av detta.

Detta att ge sitt liv i stället för någon annan är faktiskt symtomatiskt med kristendomen som sådan!

Sedan var du har i magen och vad du förövrigt skriver att du upplever, gör sammantaget att jag inte tycker du är riktigt frisk. Det är min ärliga övertygelse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #31371 av flisan
Svar från flisan i ämnet Schizofren?
Hej jag har också känt som du, att jag skulle offra mig själv för hela mänskligheten. Att jag var så ond.
Det är nog inte ovanligt att tänka så. Jag tror att det är ett tecken på att man är djupt deprimerad och har en skev uppfattning om sig själv och omvärlden.
Jag kan också tänka när jag mår bättre att jag kanske inte är ondare än vad andra människor är. Men det är verkligen hemskt att känna så. Och det är nog bra att få någon att prata med om detta.
Mer
18 år 3 månader sedan #31376 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Schizofren?
-
Mer
18 år 3 månader sedan #31398 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofren?
Vid borderline kan man vid stress bli gränspsykotisk och ganska många med borderline brukar få antipsykotika därför. Det finns några här på sajten som har haft diagnosen borderline och antipsykotikamedicinering. Det är alltså betydligt lindrigare psykotiska besvär än som finns vid schizofreni.

Jag tycker inte att dina besvär låter som typiskt schizofreni utan jag tror att dina psykotiska besvär har att göra med din borderline. Jag tycker dock att du kan diskutera saken med din läkare och säg då precis hur du upplever din situation.