Är jag Schizofren?

Mer
10 år 1 månad sedan #655624 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag Schizofren?
Schizotyp är den personlighetsstörning, som ligger schizofreni närmast. En del med schizotyp får schizofreni senare, så det tyder på släktskap. Schizotyp kallades förr för borderline schizofreni eller pseudoneurotisk schizofreni.
Mer
10 år 1 månad sedan #655626 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är jag Schizofren?
De brukar tro på spöken, andar och det övernaturliga.
Mer
10 år 1 månad sedan #655755 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?

Geta skrev: De brukar tro på spöken, andar och det övernaturliga.

Känner inte direkt igen mig. Däremot har väl det övernaturliga varit ett inslag i livet rätt länge. Det kopplar jag å andra sidan till en uppväxt med religiösa inslag.

Schizotyp, och andra begrepp, svårt att ta till sig allt upplever jag. Men juh mer jag läser om psykiatri så blir det en del frågeställningar åt borderline och lite av schizotyp
Mer
10 år 1 månad sedan #655787 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag Schizofren?
Borderline kallas för emotionellinstabil personlighetsstörning med kraftiga känslokast, vilket kan vara jobbigt för omgivningen, Sedan brukar man vara storkonsument av vård. Värst är kombinationen borderline + missbruk för dödligheten i självmord är då 60 %. Schizofreni har 7 % självmordsrisk.
Mer
10 år 1 månad sedan #655806 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?
Borderline har korsat min väg ett par gånger. Senast för ca 2 månader sen, var på en föreläsning där en kvinna berättade om sin historia och jag kände igen mig en hel del. Men kopplade inte allt. Missbruk har varit en faktor i mitt liv egt från 16 år och uppåt. Men lite rena perioder. Däremot har jag barn och för mig själv är det är ytterst svek att göra så mot sina barn.

Blir att kontakta vården framöver. Stort tack till Admin som svarar på frågor
Mer
10 år 1 månad sedan #656064 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag Schizofren?
Det positiva med borderline är att 75 % tillfrisknar, men det kan vara en tuff resa dit. Mot borderline brukar man ge DBT, som är en slags psykoterapi. De med borderline kan vara gränspsykotiska och kan få kortvariga stressutlösta psykoser. En liten andel har antipsykotika. Också de med Aspergers kan få kortvariga stressutlösta psykoser.