Har jag schizofreni?

Mer
9 år 8 månader sedan #683584 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Har jag schizofreni?
OBS, skillnaden på psykos, och när det gått åratal, så att dom skriver schizofreni.
Mer
9 år 8 månader sedan #683605 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Vilka mediciner har du nu? Ett typiskt symptom på schizofreni är att man inte arbetar finns hos 90 %. Sedan isolerar man ofta sig själv. Vanligaste symptomen är vanföreställningar (paranoia) och röster, men det finns andra saker också, som negativa symptom, stört beteende, stört tal eller katatoni.

Här finns ett självtest:
www.schizlife.com/schizophrenia-test/
Mer
9 år 8 månader sedan #683647 av TheLikus
Svar från TheLikus i ämnet Har jag schizofreni?
Just nu så har jag inga mediciner alls då jag har svårt att svälja tabletter. Jag har praktik så arbetar men även på arbetsplatsen är jag liksom avskärmad från allt förutom min arbetsuppgift
Mer
9 år 8 månader sedan #683648 av TheLikus
Svar från TheLikus i ämnet Har jag schizofreni?

Geta skrev: Hej och välkommen!

Du skriver att du inte kan sova. Det är något av det viktigaste- att kunna få sova, när man är psykosnära.
Då brukar många andra problem också lösa sig.


Hej!

Jag har sömn problem sen barndomen och nu när jag blivit äldre runt 15-17 års åldern så kan jag max sova några få timmar om dagen och ibland kan jag vara vaken 3-4 dagar utan problem
Mer
9 år 8 månader sedan #683689 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
Hej och välkommen! Håller med Geta om att sömn är viktigt vid psykossjukdomar. Får man inte sova börjar man förr eller senare att hallucinera. Det gör även friska personer som inte får tillräckligt med sömn. Antipsykotika kan hjälpa en att sova.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 8 månader sedan #683931 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Troligen har du inte schizofreni, eftersom du är omedicinerad och praktiserar. Om man har schizofreni, så brukar 80 % ha någon i släkten med schizofreni eller bipolär. Det finns en ärftligthet vad gäller schizofreni. Om du är rädd för att få schizofreni kan du använda 4 Omega-3 kapslar per dag och det minskar risken att få schizofreni med 40 %.