Självdiagnos

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35796 av Exocet
Självdiagnos skapades av Exocet
Har inte avrit inne på forumet på ett par dagar.
Jag gjorde självdiagnostestet som Admin Länkar till för 10USD.
Det var bra. Det visade att jag inte har någon paranoid personlighet, och den diagnosen är ju numera struken.
Jag har heller inte något vanföreställningsyndrom längre, eftersom jag inte lider av några vanföreställningar nuförtiden.
Däremot fick jag utslag på både schizoid och schizotyp störning. Jag kanske är en smula feldiagnosticerad.
Jag har svårt att gå med på att jag skulle varit psykotisk.
Jag kanske bara har en grav personlighetsstörning inom området schizoid/schizotyp. Jag uppfyllde alla kriterier på båda utom ett , nämligen det om avsaknad att ha lust för sex med andra personer.
Min kusin sade för någon månad sedan att det som jag trodde var vanföreställningar egentligen var ett skämt från några gamla kompisar.
Så det kanske är som jag tror, jag har inte haft någon riktigt psykos. Min mamma antydde samma sak i ett samtal vi hade.
Jag mår ganska bra, men som testerna avslöjar så har jag svårigheter med nära relationer. Det har varit mycket svårt för mig att träffa en partner. Och då har jag inte angett något krav.
Bara att det är någon som är intresserad av samma saker som mig.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35821 av
Svar från i ämnet Självdiagnos
vart får man tag på det testet???
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35822 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Självdiagnos
Det är den sista länken under "Länkar". Man fyller bara i de kriterier som man själv tycker man uppfyller. Så resultatet beror ju på hur pass självkritisk man är. Testet baseras på kriterierna som finns uppställda i DSM-IV samt ICD-10, och kan man göra en någorlunda objektiv bedömning av sig själv så funkar det. Jag har kollat mig för alla de vanliga psykiska sjukdomarna.
De jag uppfyllde var asperger syndrom, schizoid samt schizotyp störning. Inget annat...
Och då har jag försökt att hålla mig till fakta, det vill säga hur det verkligen ser ut i mitt liv.
Mer
18 år 1 månad sedan #35834 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Självdiagnos
Tidigare var självtesten på <!-- w --> www.mentalhealth.com <!-- w --> gratis, men för ett par tre år sedan började de ta betalt för dem. Jag prövade testen under tiden de var gratis.

Jag tror att när man gör testerna på t.ex. vanföreställningssyndrom skall man tänka på symptomen man hade när man insjuknade. När man förbättrats så kan nog man bli friskförklarad, men det blir problem om man tar antipsykotika. Man kan först bli friskförklarad om man slutat med antipsykotika och inte haft sympom på minst 2 år. Det tar tid att bli friskförklarad från en psykotisk sjukdom, eftersom antipsykotika oftast förebygger återfall i psykos.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35868 av
Svar från i ämnet Självdiagnos
Jag hittar inte länken... kan du länka?
Mer
18 år 1 månad sedan #35870 av Fragile
Svar från Fragile i ämnet Självdiagnos
Hittar inte heller länken...:-/