Min kamp för att få rätt diagnos

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36780 av Exocet
Här ska jag berätta om min kamp för att få en schizofrenidiagnos:

För 9 år sedan kom jag till jobbet, allt blev konstigt på något sätt, det verkade som de andra härmade mig och ville utesluta mig ur arbetsgruppen. I samma veva flyttade jag hemifrån. Jag började läsa artiklar som jag trodde var riktade mot mig. Jobbade på ett annat ställe ett tag, och när jag kom tillbaka blev allt ännu konstigare.
Skadade mig själv för att få komma in på psyk.
Fick diagnosen depression. Efter ett tag mådde jag bättre på den medicin jag fick, och träffade en tjej.
När vi flyttade ihop kom problemen med artiklar tillbaka. Jag börjad med mediciner igen.
När jag slutade så kom återigen problemen tillbaka. Denna gång i form av porrbilder på mig själv och flickvännen. Blev aggressiv och attackerade henne och min familj, varpå jag dömdes till vård.

Fick diagnosen paranoid personlighet med vanföreställningssyndrom.
Efter ett på års vård fick jag göra nya tester. försökte övertyga Läkaren om att jag hade paranoid schizofreni, men det tyckte inte hon. Istället fick jag diagnosen Asperger, som i och för sig stämmer ganska bra, till mina andra som jag hade sedan RPU:n.

Dock har problemen med artiklar och liknande kommit tillbaka ibland, vilket får mig att undra: har jag schizofreni eller asperger?
Jag har ju känt mig bevakad och styrd utifrån i perioder samt haft mycket hänsyftningsideer. Och jag har haft perioder då jag fungerat sämre psykiskt.Har haft symtpom av och till i 9 år.Men det är väl svårt att särskilja mellan de olika diagnoserna. Vad tror du ni andra som har erfarenhet?
Mer
18 år 3 veckor sedan #36784 av Fantasio
Det känns som jag känner dig ganska väl efter att ha läst alla dina bra inlägg. Jag tror inte att det är omöjligt att ha både asperbergs och schizofreni samtidigt. Paranoian känner jag igen. Det är viktigt att få en korrekt diagnos för att kunna ta tag i problemen på rätt sätt.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36785 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Min kamp för att få rätt diagnos
Och varje gång jag mår dåligt händer konstiga saker. Branden på biblioteket, dubbelmordet med mera. Mina mardrömmar blir verklighet och det känns som en yttre kraft vill styra mig utifrån när jag mår dåligt.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36793 av Admin1
Jag tror att man får nog lov att lita på vårdens diagnos. I och med att du fått rättpsykiatrisk vård tidigare är du nog bättre utredd än de flesta andra här. Jag tror nog att vanföreställningssyndrom kan stämma och det kallas också för paranoid psykos. Det verkar som du enbart har vanföreställningar och inga hallucinationer och tankestörningar som ofta ses vid schizofreni.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36794 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Min kamp för att få rätt diagnos
OK, det låter rimligt som du säger admin. Men jag har kämpat....
Mer
18 år 3 veckor sedan #36808 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Mein Kampf.
Adolf Hitler.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum