Schizofreni eller?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44825 av
Schizofreni eller? skapades av
Jag flyttade för inte så länge sen och blev överförd från en stads psykvård till en annan. Jag har mått dåligt länge och fått prata med många olika läkare som bedömt mig som bara allmänt deprimerad eller försökt ge mig en halvtimmes diagnos lite behjälpligt.
Den nya läkaren jag fått är riktigt bra. Jag har fått träffa honom två-tre gånger och han ställer bra frågor och det känns som att han förstår mig.

Min nya läkare skrev ut zyprexa till mig utan att riktigt ge någon orsak annat än att det var en bra medicin, och nu har han åkt på semester. Först blev jag rädd när jag sökte på namnet zyprexa på internet och fick reda på att det var en medicin för schizofreni men min nästa tanke var ungefär "aha! Det förklarar en hel del!".

Jag har ju försökt analysera mitt tänkande under dom här två veckorna men jag har inga grandiosa hallucinationer och jag hör inga konstiga röster så då kan det väl inte vara schizofreni? Ändå så känns det som att diagnosen skulle kunna förklara och ge svar på många frågor jag har om mig själv. Så vad sjutton är det för fel på den här hjärnan om det inte är schizofreni, för fel på den det är det sannerligen.
  • hygiena
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44835 av hygiena
Svar från hygiena i ämnet shcizofreni eller?
jag tror inte att du är shcizofren,med tankne på vad du berättar. Man ska ju uppnå en viss kreterier för att klassas som det,och det gör du ju inte så du behöver nog inte oroa dig.
Jag hör röster och ser olika saker,fick syprexa för ett år sedan men den tog dom bort för ja sparade tabletterna och tog överdoser istället.Den medecinen är väl för oro????
Lycka till...
Mer
17 år 9 månader sedan #44838 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Schizofreni eller?
-
Mer
17 år 9 månader sedan #44862 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni eller?
Zyprexa används ibland vid depressioner, när antidepressiva inte givit effekt.
Zyprexa har alltså effekt mot depression och ångest också och inte enbart psykoser. Det ges också vid psykotiska besvär och manier. Det är alltså inte bara vid schizofreni man ger Zyprexa utan vid bipolär sjukdom, Aspergers, schizoaffektiv, psykotiska depressioner och akuta psykoser. De psykotiska besvär som Zyprexa lindrar är hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och kanske också negativa symptom.