Hur vet om man hade/har psykos/vaneföreställningar?

Mer
5 år 8 månader sedan #1079141 av Nissegossen
Hej välkommen till viska.se. Fråga läkaren om du får läsa din journal, han kan neka om det inte är bra för dig, för dig pga din sjukdom annars får du läsa den det borde inte vara några problem. Jag har i en låda strax intill min journal från 1982 och framåt. någon har skrivit av luntan och lagt den på ett lagrings media det är då på papper som bara är att skriva ut

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1079149 av Utomjordingen
Sen kan jag väl säga att än idag vet jag inte om mina vanföreställningar är vanföreställningar utan mina tankar kan vara på riktigt också. Jag är en realist person men samtidigt inte? Därav citatet: - "Jag vet inte vad som är riktigt för allt är som science fiction - fast på riktigt!".

I ditt fall så kanske du vet att det "bara" var vanföreställningar?
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1079152 av mumble

Utomjordingen skrev: Sen kan jag väl säga att än idag vet jag inte om mina vanföreställningar är vanföreställningar utan mina tankar kan vara på riktigt också. Jag är en realist person men samtidigt inte? Därav citatet: - "Jag vet inte vad som är riktigt för allt är som science fiction - fast på riktigt!".

I ditt fall så kanske du vet att det "bara" var vanföreställningar?

Aa, har hört ifrån andra att jag har bra sjukdomsinsikt. Så förmodligen att jag eventuellt hade vaneföreställningar men endast ett kort tag.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by mumble.
Mer
5 år 8 månader sedan #1079158 av Utomjordingen
Där har du troligtvis skillnaden mellan Dig och mig!
Mer
5 år 8 månader sedan #1079292 av Admin1
Det finns kortvariga psykoser som alltså går över antagligen tyckte läkaren att du hade det. 80 % av de med schizofreni har någon i släkten med psykossjukdom, så den är ofta ärftlig.
Mer
5 år 8 månader sedan #1082339 av Rrusheflower
Om du har vanföreställningar borde du arbeta aktivt med din sjukdom och gå till en psykolog osv. Det gör jag, finns inga andra alternativ.