Diagnos

Mer
3 år 1 månad sedan #1329314 av Geta
Svar från Geta i ämnet Diagnos
Förr var läkarna väldigt rädda för att ge diagnosen schizofreni. Det är kanske likadant i det här fallet. Diagnosen schizofreni är stigmatiserande.
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1329316 av koi
Svar från koi i ämnet Diagnos
Egentligen. Allt utom depression är bra. Jag vill inte höra av mobila teamet att jag ska ta en promenad och dricka varm mjölk när jag inte sovit på veckor och hallucinationer och paranoida tankar börjar få fotfäste och jag inte får prata om dem. För det fattar de inte när det står ”depression ”.

och då går det för långt. 
Last edit: 3 år 1 månad sedan by koi.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329317 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Diagnos
Inte för att jag kan jämföra men en schizoffaktiv psykos borde vara minst lika jävlig som en psykos för någon med schizofreni. Den affektiva komponenten medför att tillståndet oftast störtdyker rakt ner i helvetet. Eller i mani då ett helt liv kan förgöras. Dessutom är schizoaffektiva mer svårbehandlade. Men varför ska man jämföra som sagt.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329319 av Geta
Svar från Geta i ämnet Diagnos
Jag tror att schizoaffektiva är mer impulsiva och kan lättare ta till självmord vid kris. Schizofrena är trögare.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329327 av IM
Svar från IM i ämnet Diagnos
Kanske det, men jag är inte särskilt trögtänkt, och tycker inte allmänt att andra shizofrena är särdeles trögtänkta de heller. Och en schizofren kan pendla känslomässigt upp och ner men vi blir inte maniska, det är det som skiljer oss inte höjder och dalar det är manin.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329331 av koi
Svar från koi i ämnet Diagnos
Jag har aldrig haft mani