Politikern på besök på mentalsjukhuset

Mer
16 år 8 månader sedan #84497 av Geta
Besöker politiker psykiatriska kliniker?
Mer
16 år 8 månader sedan #84504 av Mammas son
Geta,
Jo det gör dom. Har flera gånger varit med om att några slags sjukvårdspolitiker varit på besök på psykiatriska avdelningar medan jag varit inlagd. Ofta efter att ha fått in anmälningar om missförhållanden.

Jag minns till och med att psykiatriska intensivvårdsavdelningen på St. Lars tog emot celebert besök av någon skånsk tanta som hade larmdosa och ett par starka vårdare vaktandes, efter att missförhållanden som att en anorektisk flicka spänts fast i timmar och efter att en sjuksköterska ordinerat isolering för en annan patient, utan att ha kollat med jourdoktorn.

Även i Borås så har jag varit med om att det sprungit politiker på avdelningarna. Mest för pressens skull kan jag tänka mig. "Ja, SÄS har ju så fina avdelningar med dom allra mest moderna hjälpmedel som kan tillgås inom psykiatrisk vård".

Vilka hjälpmedel då? Visserligen var det moderna spännbälten, goda möjligheter att begränsa utagerande patienter, men några "moderna hjälpmedel" fanns det ju givetvis inte.

Fast ändå blev politikerns besök dokumenterat i tidningen.

Mest för syns skull tror jag.
Mer
16 år 8 månader sedan #84505 av Geta
När jag tänker efter så stod det i lokaltidningen att justitieombudsmannen besökte den psykiatriska kliniken.
Det var på grund av problem inom tvångsvården.
Mer
16 år 8 månader sedan #84513 av Isa-Alise