Känsloavtrubbning

Mer
16 år 3 månader sedan #106209 av Mantra
tillhör ju de negativa symtomen eller hur...? När jag var hos min terapeut, ja det är några år sedan, så sa han: du pratar om saker som har hänt dig, svåra och traumatiska händelser utan att visa några känslor. Kan det hänga ihop med sjukdom eller ...??
Jag känner mig så osäker på om jag är fågel eller fisk, så att säga... om ni förstår.
Mer
16 år 3 månader sedan #106210 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Känsloavtrubbning
Tycker det är lite taskigt av terapeuten att öppna en sådan dammlucka "är du sjuk???" tydligen utan att stänga den igen.

Det kan väl finnas många anledningar till att du inte känner så mycket känslor när du berättar om svåra saker. Du är inte ett barn längre som gråter för minsta lilla. Medicinen dämpar känslorna. Sjukdomen gör att känslorna inte är så aktiva. Allt sammantaget så blir resultatet det du har.

Jag har också svårt att visa känslor. Gråta t ex går inte. Tror det är en låsning jag har gjort för att överleva och den låsningen är kvar trots att miljön ändras. Får väl se om jag kan bli så känslosam att jag gråter snart igen. Glädje börjar jag kunna känna igen efter att ha gått i KBT.

Alltid finns det något man kan bli bättre på. Jag stavar idag på att jag ska vara 'tillräckligt bra'. Det är intressantare än hur sjuk jag är.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 3 månader sedan #106242 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Känsloavtrubbning
Känsloavtrubbning räknas till de negativa symptomen och gör att man inte visar några känslor, när det är som värst. Nyare forskning tyder på att man kan uppleva känslor själv, men man visar detta inte utåt. Man kan också ha svårt att tolka känslor i andra människors ansiktsutryck, vilket kan försvåra i sociala situationer.

Jag tycker inte att du skall ta det han sa så allvarligt, för han menade nog inget illa. Han kanske borde ha formulerat sig annorlunda och frågat hur du upplevde känslor innan du insjuknade.
Mer
16 år 3 månader sedan #106279 av Mantra
Svar från Mantra i ämnet Känsloavtrubbning
Tack för fina svar.
Ja, han borde ha följt upp och jag borde ha frågat vad han menade men det är som det är...
Mer
16 år 3 månader sedan #106284 av Geta
Svar från Geta i ämnet Känsloavtrubbning
Det kan väl vara så att i en del samhällsklasser ska
man inte visa känslor.
Annars kan det bero på att en schizofren person som
tagit neuroleptika många år har fått ett Parkinsonliknande
utseende, stelt och uttrycktslöst.