kan man

  • bzzzz
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106616 av bzzzz
kan man skapades av bzzzz
kan man ha en psykossjukdom utan att ha negativa symptom?

när jag var sjuk var jag okontaktbar och så men efter att jag börjat med medicin kan jag leva ett normalt liv med kompisar och aktiv i föreningslivet och kan prata i grupp och inför en folksamling.

det enda jag kan tänka mig är lite värre är att jag har svårt att kliva upp på morgon men sen jag började att ta medicin vid fem i stället så har de blivit bättre.

sen är de så stökigt hemma hos mig, jag kan inte ta tag i städningen de kanske är negativa symptom. men i andra sammanhang är jag inte intiativlös. tar gärna för mig i föreningslivet och jag sköter min dotter. men just städningen går inte bra. tror ni att det är negativa symptom.

eller kan man arbeta bort dessa symptom och att de är de jag gjort. för första tiden låg jag ju inne på ett behandlingshem och då behövde jag inte göra mycket annat än att passa tiderna för maten. men jag lyckades ta tag i en flytt utan problem bara några månader efter sista injuknandet.

lite långt och svårt att förstå men hoppas att nån förstår vad jag menar.
Mer
16 år 3 månader sedan #106621 av Geta
Svar från Geta i ämnet kan man
Jag tror jag förstår vad du menar
Jag själv brukar få ryck och städar lägenheten i ett
nafs ibland.
Just nu skulle jag behöva som Nissegossen en "sergeant"
som gav order för att få något gjort.

Vid maniska psykoser så är man ofta hyperaktiv.
Det har jag en bekant som är.
Så det går säkert att ha psykoser utan negativa symtom.
Mer
16 år 3 månader sedan #106626 av aspie
Svar från aspie i ämnet kan man
Kan inte besvara frågan om man kan ha en psykosjukdom utan negativa symptom, men jag vet nog att man kan ha negativa symptom utan psykossjukdom. Det är även väldigt typiskt för t ex ADHD att man har svårt att städa men är inte alls initiativlös i föreningslivet. Vad du kallar för negativa symptom kan även bero på ojämn kognitiv profil och brister i närminne och exekutiva funktioner. Då kan man också vara impulsiv, så att intressanta saker (som föreningslivet) funkar, men man har svårt att koncentrera sig i att städa. Städningen blir energikrävande om man hela tiden glömmer bort var man placerat sakerna etc.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106658 av aivo
Svar från aivo i ämnet kan man
jo jag har typ bara positiva symptom, jag är schizoaffektiv och/eller schizotyp..

det är invecklat, egentligen kan man bara va en av dem men mina skov verkar ha försvunnit så jag är mera schizotyp nu som ja va innan ja blev schizoaffektiv.. som sagt, invecklat :rolleyes: men ett skov kan ju komma igen, väldigt fördröjt.. :rolleyes:

hursomhelst, bara positiva symptom.
(ps. min psykolog håller med ds.)
Mer
16 år 3 månader sedan #106678 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet kan man
Man kan ha schizofrenidiagnos, men inte ha negativa symptom. Det ingår 5 olika symptomkomplex vid diagnos av schizofreni och negativa symptom är ett av dem. Det krävs i regel två symptom minst för att få diagnosen schizofreni. Negativa symptom liknar mycket depression, men negativa symptom är långvarigare.

Som aspie tror jag att dina svårigheter att städa kan vara snarare ett kognitivt symptom. Det kan vara din exekutiva förmåga dvs att omsätta tanke till handling, som brister. Du borde dock ha problem då också att uträtta andra saker tycker man. Många vanliga männskor har dock också problem att städa. Du är nog inte unik tror jag.
Mer
16 år 3 månader sedan #106735 av aspie
Svar från aspie i ämnet kan man
Intressant inlägg! Jag har inte analyserat så noggrannt vilka är negativa och vilka kognitiva symptom, de kan vara ganska lika.

Ifall kognitiva symptom beror på funktionshinder typ ADHD/Aspergers, är de väldigt sega. De minskar med inlärning och åldern, och de minskar kraftigt med metylfenidat. Man kan inte "insjukna" i den sortens sjukdomar, de antingen finns eller inte.

Men kanske är det med de negativa symptomen, att man får dem först då man insjuknar i en psykossjukdom eller liknande, även om man inte har haft dem tidigare?