Kreativitet och Intelligens.

Mer
16 år 2 månader sedan #113406 av ak
Svar från ak i ämnet Kreativitet och Intelligens.

PSR skrev:

Niklas. skrev: För att förtydliga: intelligens är det som mäts med ett standardiserat IQ-test. Allt annat är vanföreställningar. Det spelar ingen roll vad någon tycker eller säger om detta. Oavsett vad stämmer detta och flummarna har fel.

Helt fel i alla avseenden. Ett IQ-test är till för att mäta intelligensen, alltså ge en uppskattning med ett mer eller mindre stort mätfel. Om man mäter med en annan metod får man ett nytt mått med ett annat mätfel et cetera. Många hävdar med rätta att intelligenstesterna är felaktigt utformade.


jo, men använder man andra måttstockar så mäter man en annan sak, eller hur?
Mer
16 år 2 månader sedan #113454 av Lynn
Svar från Lynn i ämnet Kreativitet och Intelligens.

Niklas. skrev: Intelligens har mera med humor än med kreativitet att göra. "Kreativt geni" är ett flumbegrepp påhittat av folk som avledande manöver för att byta ämne från standardiserad intelligens som mäts med IQ-test. Om du är intresserad av flumbegreppet kreativitet finns högskolekurser i detta men jag tror inte du vill göra en riktig insats om kreativitet och intelligens, du vill bara flumma.



Hög IQ gör inte en person till ett geni. Inte heller gör kretivitet som sådant en person till ett geni. Det krävs att man har båda av dessa egenskaper, hög intelligens och kretivitet för att kalla någon för "geni".
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #113479 av aivo
Svar från aivo i ämnet Kreativitet och Intelligens.
ja håller med dig Lynn..

i debatt med nobelpristagarna sa de att den främst egenskapen som krävs är kreativitet..

men jag tror de såklart behöver ett hyffsat högt iq också
Mer
16 år 2 månader sedan #113480 av ak
Svar från ak i ämnet Kreativitet och Intelligens.
Lynn,

nej, nu verkar indianerna övergett kanoten... det är "hög IQ" som gör en person kreativ.
Mer
16 år 2 månader sedan #113495 av Lynn
Svar från Lynn i ämnet Kreativitet och Intelligens.

ak000 skrev: nej, nu verkar indianerna övergett kanoten... det är "hög IQ" som gör en person kreativ.


Kan nog vara som så att hög intelligens leder till kretiv förmåga. Men IQ är logiskt tänkande, kretivitet är abstrakt tänkande, och även en förmåga till abstrakt resonerande torde vara kopplat till ett högre medvetande.
Mer
16 år 2 månader sedan #113506 av Karenina
Kreativ betyder detsamma som att vara skapande. För mig handlar det inte huvudsakligen om någonting nyttigt. Om man ser det nyttiga som det enda, som är viktigt här i livet, så har man en instrumentell (pragmatisk) syn på allt vad mänsklig verksamhet heter. Jag är inte pragmatiker. Jag är mera av en estetiker.

Att vara en kreativ människa betyder för mig att syssla med skapande aktiviteter - som att måla tavlor, skriva romaner... Ja, konstnärlig verksamhet överhuvudtaget. Man kan vara skapande utan att vara ny-skapande för det. Tänk på hur det går till i naturen! Skapelsen fortsätter och fortsätter, så länge som jorden består. Men allting upprepas hela tiden. Varje vår spricker löven ut... Och varje höst faller de till marken. Varje vår kommer flyttfåglarna hit... Och varje höst far de mot varmare trakter igen.

Inget nytt under solen :D Men kreativ kan man, som sagt, vara iallafall.