Medvetande

Mer
16 år 2 veckor sedan #121545 av Stef
Medvetande skapades av Stef
Eftersom Viska besitter en enorm kunskapsbank skulle jag vilja ställa en fråga. Den bygger helt och hållet på okunskap och jag ber i förväg om ursäkt om jag skulle såra någon. Jag har nyligen träffat en herre som strax innan 50-års ålder fick diagnosen schizofreni. han har därefter medicinerat och inte haft några psykoser på cirka 10 år. Innan han blev sjuk och initialt tvångsvårdad hade han ett akademiskt arbete, såsom jag, men när man pratar med honom verkar han inte förstå något. Min fråga är: Försvinner kunskaperna man förvärvat eller vad är det som gör att han inte riktiigt verkar hänga med? Personligen tror jag att han är fullt medveten men kan inte förmedla det.
Mer
16 år 2 veckor sedan #121550 av Geta
Svar från Geta i ämnet Medvetande
Det kan vara i själva kommunikationen det klickar.
Närminnet och perceptionen brukar det vara problem
med vid schizofreni och därför kan det vara svårt att
hänga med i ett samtal.
Personen kan också vara inne i andra tankar och ha
svårt att koncentrera sig.
Det är inte så att gamla kunskaper är utraderade.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 2 veckor sedan #121551 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Medvetande
Enligt Admin så sjunker intelligensnivån med ca 10 % en lång tid innan insjuknandet.Jag tror det kallas att man blir som professor kalkyl, aningen disträ. Det är perceptionsstörning och problem med att koncentrera sig utan att använda ansiktsmusklerna. Vi får ta i så mycket mer för att få samma koncentration som den friske, därav blir man fortare trött och inte lika skärpt. Kunskapena man har saknar relevans iom att man inte uppdaterar sina kunskaper genom att vara beläst i frågan, man tappar helt enkelt intresset för att hålla sig i trim, speciellt om man vet att ngn kan knocka en så fort nab visar tendenser på att komma tillbaka till samma skick. Med den här sjukdomen finns ingen återvändo.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 2 veckor sedan #121608 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Medvetande
Stef, jag har sett många exempel på detta som patient och om man inte håller hjärnan i trim så får man ofta svar som är rena goddag yxskaft även från de som borde känna igen sina kärnämnen!

Mao, hjärnjympa annars kan man bli gravt handikappad!

Det är också så att man får en demens av intellektet efter varje skov på sjukdomen!

Det kan också bero på vilken medicin och dos man går på!

Man kan bli som en zombie på medicinen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 veckor sedan #121674 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medvetande
Det är extremt ovanligt att schizofreni startar, så sent som i 50 års åldern. För schizofreni, som normalt startar i 20 års åldern är 50 år väldigt sent. I och med han bara haft en psykos, så borde han inte ha så stora funktionsförluster.

Som Jocke sa sjunker IQ med 10 enheter, men ofta flera år innan insjuknandet. Det man lärt sig tidigare brukar inte påverkas av schizofrenin och långtidsminnet är ofta utmärkt. Ungefär 60-90 % kan dock drabbas av kognitiva symptom och det kan vara det som han har problem med. Men perceptionsstörningar kan också störa kommunikationen med andra. Ett annat alternativ är att han har en djup depression. Det kan ge pseudodemens, som dock går över när depressionen försvinner.
Mer
16 år 2 veckor sedan #121731 av Stef
Svar från Stef i ämnet Medvetande
Det har nog varit fler psykoser men de är för ett antal år sedan. Jag tackar för informationen ni gett. för egen del är det lättare att förstå utifrån andras berättelser än att läsa sig till dem.