Kommunikations problem

Mer
15 år 6 månader sedan #159863 av Räven
usch ja skriva ned vad ja tänker....svårt...men ja börjar väl då.

sista tiden har jag fått svårare o svårare för att prata.....jag glömmer helt vad jag ska säga o det känns som om jag glider iväg bort i nån sorts dröm.
skitsvårt att kommunicera med familjen....
det känns skitskumt o jag blir yr när ja pratar.....tappar ord osv.....

vet inte ens om det går att tyda det ja skriver nu.....


vill ochså ursäkta mig för att jag kanske trampat en del på tårna utan att mena det eller ens märka det.

har även märkt att jag ibland inte tycks känna igen mina syskon och föräldrar.....jag ser dom som främlingar ibland och då stirrar jag lite på dom o funderar på om jag känner dom?
Mer
15 år 6 månader sedan #159866 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kommunikations problem
Det där låter som dissociation. Du är kanske stressad.
Jag har upplevt liknande. Numera upplever jag inte
omgivningen som främmande, dock.
Mer
15 år 6 månader sedan #159869 av Räven
Svar från Räven i ämnet Kommunikations problem
är inte påläst om dissociation men ska söka på det.

jo jag är stressad varje dag hela tiden och ju mer stress ju mer av detta jag beskriver
Mer
15 år 6 månader sedan #159991 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kommunikations problem
Dina talstörningar kan endera bero på tankestörningar typ tankestopp eller så på dåligt närminne. Har du svårt att minnas saker som nyligen hänt?

Vid schizofreni har man svårare att minnas ansikten och också att identifiera personers känslouttryck. Det kan vara detta som gör att du har svårt att känna igen din familj. Jag tror att detta kan vara ett kognitivt symptom.

Stress kan vara ett problem för många. När känner du dig stressad och vad utlöser stressen? Om man vet detta kan man lära sig att undvika att drabbas av stress. Vid stress kan man använda sig av andningsövningar, positivt tal till en själv. muskelavslappning och positiva bilder. Brist på sysselsättning kan också skapa stress och en daglig bra sysselsättning kan också verka stressreducerande.
Mer
15 år 6 månader sedan #160037 av Räven
Svar från Räven i ämnet Kommunikations problem
jo jag har svårt att minnas sånt som nyligen hänt.
tankestopp kan det vara....då ja totalt tappar orden.

stressen är permanent o går inte minska (familje stress)
Mer
15 år 6 månader sedan #160237 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kommunikations problem
Kognitiva symptom, som dåligt minne förbättras ofta med tiden även om det kan ta lång tid. Det är viktigt att träna minnet genom att skriva och läsa mycket samt att inte ge upp. Man håller just nu på att testa läkemedel mot kognitiva besvär, så att snart kan det finns bättre hjälp.

Familjestress är det att någon i familjen hade alkoholproblem, som stressar dig? Det kanske skulle vara bättre för dig att ha eget boende med boendestöd? När du känner dig stressad tänk på den vackraste platsen du besökt och föreställ dig att du är där igen.