Tappa Ord

Mer
15 år 2 månader sedan #188721 av spasy
Svar från spasy i ämnet Tappa Ord
Äter ingen medicin men tappar ord ändå, hela tiden.
Vänder också på ord och säger fel ord.
Blir lätt handlingsförlamad, bara stannar upp helt inaktiv.
Stress, kanske. Ångest, definitivt.
Mer
15 år 2 månader sedan #188783 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Tappa Ord
Nej det är nog ganska vanligt, men när det händer hela tiden att man vänder och vrider på ord samt slöddrar så är det inte som det ska.
Jag har sådana problem och det beror på min schizofreni. Har jag haft mycket om mig blir det värre likadant om jag inte sovit. Och det är så mycket att det blivit ett problem för mig.
Mer
15 år 2 månader sedan #188825 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tappa Ord

Räven skrev: ibland uppfinner man nya ord ochså.....jag har uppfunnit massor.

jag kallar tex "normala" människor för normalstörda osv


Att hitta på helt nya ord kan förekomma vid schizofreni. Det kallas för neologism.
Mer
15 år 2 månader sedan #188830 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tappa Ord
Jag hittar på egna ord när inget vanligt ord passar... det fungerar, en del av orden är till hundarna, och de förstår mig...

T ex så vill gärna den ena vovven hoppa upp på sängen och slicka på kudden... inte slurpa! säger jag då, och hunden hoppar skamsen ner...

Slurpa har ju inte den betydelsen på riktigt, men det passar i det här sammanhanget...

Pappa gjorde likadant... fast han slängde om bokstäverna i orden så att de blev nya ord... när han fick muskelkramp kallade han det för krumpelmask... osv... det blev en säregen sorts humor (som var rätt påfrestande)...
  • Maran_
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #189130 av Maran_
Svar från Maran_ i ämnet Tappa Ord
Jag fick dessa problem efter Seroquel.Hittar inte orden & sammanhang osv.Trög i huvudet.

Men när det kommer till jobbiga tankar & tvång gär det bara av farten emmellanåt-

Tycker jag tappade minst 40% av mitt ordförråd efter att jag slutade med Seroquel & min intelligens ska jag inte tala om.

Tyvärr den medicinen har förstört en hel del för mig & andra mediciner för den delen,men jag sover ju knappt så kan delvis ha med det att göra &så.
Mer
15 år 2 månader sedan #189204 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tappa Ord
Maran,

Tror inte att det var Seroquel, som gav dig dessa besvär för du använde ju preparatet bara i två veckor och sedan slutade du med det. Jag tror det är kognitiva symptom, som du fått och att det hör ihop med psykossjukdomen. Jag har för mig att 80 % har kognitiva symptom, men oftast är de lätta till måttliga.