anhedoni

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 2 veckor sedan #884 av
anhedoni skapades av
Jag lider av anhedoni dom negativa symptomer på skitzofreni, jag har inga positiva symptomer. Jag har provat olika antipsykotiska medikament risperdal, zeldox och leponex men dom tycker inte att hjälpa. Jag har också provat antidepressiva. Jag tycker mina symptomer är mycket invaliderande och vett inte vad jag ska göra för att få det bätre. Jag undrar om det finns nogon som har ett bra råd.

Hälsningar från Sofie
Mer
20 år 2 veckor sedan #886 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet anhedoni
-
Mer
20 år 2 veckor sedan #888 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet anhedoni
Hej. Synd att inte medicinerna har hjälpt dig. Själv går jag nu på Leponex som är en bra medicin. Den har hjälpt mig även i de negativa symptomen. Men jag är fortfarande inte helt symptomfri. Har du provat terapi? Det är nämligen inte ändast läkemedel som ger effekt.
Mer
20 år 2 veckor sedan #889 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet anhedoni
Hej!

Negativa symptom är besvärliga och idag ganska svårbehandlade. Negativa symptom kan vara svåra att skilja från depression. Depression är lättare att behandla t.ex. med olika typer av antidepressiva. Den gamla typen av antipsykotika, som Haldol mfl kunde i höga doser framkalla depression och anhedoni. Anhedoni betyder oförmåga att känna glädje eller lustkänsla. En ganska allvarlig grej, även om de flesta nog inte förstår det egentligen förrän de själv drabbas.

Jag tror inte på några revolutionerande läkemedel mot anhedoni den närmsta tiden. Möjligen kan Abilify, som skall komma kanske denna månad vara något att pröva, men det finns andra intressantare läkemedel på gång, men det kan ta några år.

Kognitiv beteendeterapi har enligt en färsk kanadensisk undersökning effekt mot negativa symptom.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... va-symptom
Det kanske kan vara något om psyk. kliniken har en psykolog som kan kognitiv beteendeterapi, men det är inte så vanligt att de kan det. Om de har nyutexaminerade psykologer så är chansen större. Jag har beställt en självhjälpsbok om kognitiv beteendeterapi från biblioteket, men den har inte kommit än. Den heter Mind over Mood. Jag tänkte rescensera den senare och sammanfatta den.

Annars:
motionera mycket
ät vitamintillskott
ät sill eller lax minst 2 gånger i veckan
titta gärna på roliga filmer mycket. Det brukar höja stämningen. Själv gillar jag Rosa Pantern filmer.

Eftersom det inte finns något bra läkemedel mot negativa symptom så gäller det att försöka komma på allt som får en att må bättre och undvika sådant, som gör att man mår sämre. Att skriva ner i en dagbok hur man mår kan vara en bra grej för att komma på vad man mår bättre och sämre av.

Admin
Mer
20 år 2 dagar sedan #1091 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet anhedoni
Hej!

Det har just kommit en studie där det antidepressiva medlet Remeron i kombination med Leponex visade sig minska negativa symptom med 25 %.
Även anhedonin minskade med 25 %, se denna postning här:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... va-symptom
Det är klart det var bara 12 patienter i studien, så större studier är nödvändiga för att klart bevisa effekten. Biverkningarna var främst övergående trötthet hos 25 % och viktökning hos 20 %.

Admin